Under den välformade
italienska karossen döljer
sig en svensk kvalitetsmotor, som vid det här
laget har miljontals krävande mil bakom sig. Den
är lättåtkomlig och
trots sin ringa storlek ger den
bra fartresurser.
Handtagsväxeln som fanns
på Parilla
har på Parilla- HVA ersatts med en
mc-fotväxel av häl-och tå
typ.
Parilla-HVA har en helt okapslad bakkedja, men
svängarmsfjädringen
bak är av modernaste typ.
Dubbla ljuddämpare ger tyst gång.
|
Husqvarna Parilla scooter.
Svensk kvalitet och
italiensk skönhet skall inte betraktas enbart som en reklamslogan utan det
finns alla skäl att gratulera den kombinationen. Husqvarna har verkligen
lyckats få fram en maskin som i sitt innanmäte döljer en helsvensk,
robust motor och som utåt visar sällsynt eleganta linjer.
Motorn är
Husqvarnas egen på 120 cm³, som utvecklar 4,3 hk vid 5000 varv/min. Trots
det relativt blyga hästkraftantalet är maskinen förvånansvärt pigg, och
på tvåan är scootern riktigt accelerationsvillig. Mekaniskt slammer
saknas fullständigt och motorns vibrationsområde är så snävt. att det
knappast kommer till synes.
En detalj som Vi måste klaga på är
wirenippeln överst i förgasarslidhuset. Den är koniskt formad, vilket gör
att wiren kan vika sig, varvid gastrotteln inte går ner i botten när man
drar av gasen. Detta har till följd att motorns tomgång höjs avsevärt
och det kan t. o. m. hända, att den rusar upp i varv rätt kraftigt. Det
hela kan avhjälpas genom att man surrar gaswiren med isoleringsband så,
att wiren kommer att gå rätt ner i slidhuset.
Det krävs ringa kraft för
att trampa i gång motorn. men den är inte anmärkningsvärt lättstartad,
ca 7-8 tramp fordras för att den skall springa gång.
Scootern har till
allas glädje utrustats med dubbel ljuddämpare som ger motorn ett mycket
behagligt avgasljud.
Växellådan är treväxlad och manövreras med häl
och-tå-selektorspak, och mekanismen fungerar fullkomligt ljudlöst.
Särskilt
bör den lätta kopplingen nämnas - det är ingen överdrift att säga att
man kan manövrera den med lillfingret. Kopplingen tar mjukt och kraftöverföringen
är helt ryckfri. Topphastigheten ligger på 70 km/t och bästa marschfart
en på ca 65 km/t, då motorn arbetar lugnt och utan att tröttas.
I
stadstrafik är tvåans växel mycket användbar och maskinen är mycket
accelerationssnabb på denna växel. Den utmärkta fjädringen tillsammans
med 12-tums hjulen borgar för en väghållningsförmåga av mycket hög
klass. Framteleskopen är tämligen styva, medan bakteleskopen är mjukare.
Detta ger bl. a. bakpassageraren en god komfort och tillsammans ger de
maskinen en väghållningsförmåga som är beaktansvärd. Genomslag på
framgaffeln torde vara omöjligt att åstadkomma, och fjädringsrörelsen är
sådan. ett styret ligger säkert i händerna även på sämsta gatsten, en
egenskap som inte är alla scooters förunnade.
Husqvarna Parillans stabilitet
i kurvorna är förunderlig, cykeln kan vikas hårt genom skarpa kurvor, även
om vägunderlaget inte är det bästa. En sak att observera är, att
scootern är synnerligen känslig för felaktigt ringtryck bak.
För högt
tryck gör att bakhjulet släpper greppet på gatsten och börjar fladdra.
Diametern på bromstrummorna är hela 112 mm, och de ger en utomordentlig
bromskraft. Bakbromsen fordrar ringa kraft och ger med lätt tryck en mjuk
och säker inbromsning. Frambromsen är fingertoppslätt och används bägge
bromsarna samtidigt, blir det tvärnit direkt.
Tack vare att bromsarna är så
lätta att manövrera blir inbromsning i halt väglag alltid säker och
risken för att låsa hjulen är minimal.
Körställningen är vilsam och trötthetskänsla
i armar eller rygg förekommer inte efter långa körningar.
Placeringen av
signalhornsknappen och ljusomkopplaren är enligt vår mening inte den bästa.
Den har placerats på höger sida, dvs. på samma sida som gashandtaget, och
det kan i vissa situationer vara svårt att snabbt komma åt
ljusomkopplaren. Något sådant problem skulle aldrig uppkomma om den
placerats på vänster sida.
Bensinpåfyllningen och verktygslådan sitter
under resp. fram- och baksadeln, vilka är uppfällbara sedan man lossat en
stor vingmutter. Chokereglaget är framdraget till instrumentbrädan. där
även hastighetsmätaren - tyvärr oupplyst - monterats. Bensinkranen och även
förgasaren sitter lättåtkomliga innanför de två sidoluckorna, någon
risk att man smutsar ner sig när man skall öppna bensinkranen föreligger
inte, då denna placerats rätt nära inspektionsluckan. Kombinationen
svensk slitstark och pålitlig motor och italiensk linjeskön kaross har
slagit väl ut.
MOTOR Encylindrig tvåtaktsmotor om 120 cm (55X50 mm). Effekt
4,3 hk vid 5.000 v/min. Medelkolvhastighet 8,33 m/sek. Tändning med svänghjulsmagnet
6 V/30W.
KRAFTÖVERFÖRING Treväxlad växellåda i block med motorn. Fotväxelspak
av häl-och-tå-typ. Kedjedrift.
FJÄDRING: Hydratiskt dämpad
teleskopgaffel fram och mekaniska teleskop i förening med svängarm bak.
RAM: Av stålrör. Karosseriet levererat genom Svecia Bil & Motor AB.
HJUL OCH RINGAR: Dimension 3,00x12. BROMSAR: Mekaniska. Trumdiameter 112 mm
fram och bak.
BRÄNSLEFÖRBRUKNING: ca 0,25 1/mil. Bränsletanken rymmer 8
liter, varav 1,5 i reserv.
VIKT: ca 90 kg.
TILLVERKARE. Husqvarna
Vapenfabriks AB, Huskvarna
PRIS: 2.250.- kronor.
Särskilt bra:
Bromsar och väghållningsförmåga av
synnerligen hög klass. Den lagom hårda fjädringen gör att styret ligger
lugnt i händerna även på dåliga vägar. Behagligt dämpat avgasljud har
ernåtts genom kraftiga dubbla ljuddämpare.
Motorn arbetar lika tyst som en
symaskin utan några mekaniska biljud och har ett nästan omärkligt
vibrationsområde.
Inte så bra:
Gaswirens nippel överst i slidhuset
har fått konisk utformning, vilket gör att wiren kan vika sig varvid
trotteln inte går ner i botten och motorn rusar.
Vi skulle hellre ha haft
signalhornsknappen och ljusomkopplaren på vänster sida, istället för på
höger där gashandtaget sitter.
|