Exteriören
på en moped har på senare år fått mycket stor
betydelse och beträffande Husqvarnas nya Cornette måste
man väl konstatera att den är elegant. Den
litet kantiga stilen på skärmar och tank ger mopeden
en originell, men ändå jordbunden exteriör.
Körställningen
är bekväm och omedelbart insmickrande. Den stora
skumgummisadeln är mjuk och behaglig att sitta på.
På
kortare sträckor är körställningen rolig, men tänker
man företa en längre resa, t. ex. en semestertripp,
bör man nog kosta på sig att montera på ett styre
av det mera uppåtsvängda slaget.
Cornettes
körställning blir nämligen ganska tröttsam i längden,
speciellt för långa personer.
Vid
normal körning på hel- ljus låg strålknippet 2-3
meter framför fordonet och var dessutom väl svagt.
Bromsarna
får ett mycket gott betyg. Från 30 km/tim kunde
mopeden med framhjulsbromsen stannas på 4,5 meter,
med bakhjulsbromsen på 5 meter och med båda
bromsarna tillslagna fick vi stopp på 3,5 meter. Som
helhet får Husqvarna Cornette ett mycket gott
slutbetyg.
Att
rekommendera den till endast ungdomen tycker vi dock
är fel. I lika hög grad bör den bli till glädje för
äldre personer med god mopedsmak.
Konstruktörerna
har gjort Cornette förhållandevis kort och låg, och
man har därigenom lyckats få en rätt
fantastisk
balans
i den. Oavsett
om man är någon balanskonstnär eller inte, kan man
faktiskt långa stunder hålla Cornette stilla stående
med båda fötterna på pedalerna.
Den
låga tyngdpunkten ger också en ytterligt fin väghållning,
något av det bästa i den vägen vi hittills provat
på.
Fjädringen
är också värd högt betyg. Vi fann den vara lagom
mjuk på lands väg, och på grusväg uppförde den
sig så bra, att steget till Silver- och Guldpilens
goda vägegenskaper faktiskt inte är särskilt stort.
Framhjulsfjädringen
är av teleskoptyp, och dess fjädringsrörelser är
lagom stora på landsväg. På sämre vägar hängde
den också med och gav en behaglig åkkomfort. Över
huvud taget anpassar sig Cornette till de flesta väglag
beroende på den förhållandevis långa
fjädringsvägen.
Bakhjulsteleskopen är av samma långa
fjädringsvägstyp,
men den befanns vara något stummare. Den är också så
pass kraftigt tilltagen, att risken för genomslag -
även vid hård körning är så gott som obefintlig.
Motorn
är av Husqvarnas egen tillverkning, och man har vid
konstruktionen strävat efter att få fram en så jämn
effektkurva som möjligt. Husqvarna
motorn är därför påfallande lågvarvig och
toppeffekten nås redan vid 3 500 v/min.
Därigenom
blir motorn också mycket segdragande och stark vid lägre
varvtal. Det var faktiskt rent otroligt hur lätt
ekipaget drog igång vid start i backe. Vi
skulle tro, att Cornette i det avseendet står i
särklass.
Accelerationen
har också blivit mycket fördelaktig, på 8,5
sekunder är en ordinär vuxen förare redan uppe i 25
km/ tim. Att märka är att denna tid upp nåtts med
inkörningsmunstycke. Med all säkerhet blir
accelerationstiden förbättrad med standardmunstycke.
En
liten nackdel är, att förgasaren är ganska svår
att plocka bort. Det beror på, att man både till
flottörhus och insugningsrör använt skruvar med
uttag för endast skruvmejsel. Även med en kort
mejsel är dessa skruvar mycket svåra att komma åt.
Skruv med fästen för skiftnyckel är lösningen, och
de kan lätt monteras dit.
Verktygsutrustningen
är ganska knapphändigt tilltagen. En kort skruv
mejsel, ett par fasta nycklar och en trasa är det
enda man finner i kassetten. Får Cornette-ägaren en
punktering, står han tämligen hjälplös.
Växellåda,
koppling och gas visade sig vara mycket lättarbetade.
En anmärkningsvärd sak är växelhandtaget, som är
försett med tre hack, två för växlarna och ett för
friläge. Mellan dessa hack kunde inte kopplingen släppas.
Bra detalj för ovana mopedister!
Cornette i siffror:
Motorn till Cornette är av
Husqvarnas egen tillverkning och ger 0,8 hk vid 3500 v/min.
Med slaglängden 40 mm och
cylinderdiam. 39 mm blir slagvol. 50 cc. Kompression 7,4:1.
Förgasare av fabrikat Bing med
startkolv. 2-växlad låda. Utväxling: ettan 32,1:1, tvåan 18,1:1.
Koppling: Treskivig lamellkoppling
av konsthartsmaterial.
Fjädring: Fram, teleskopfjädring.
Bak, teleskop med svängarm.
Ramen är tillverkad av heldragen
plåt.
Fälgar av Westwoodfabrikat,
storlek 23".
Bensintanken rymmer 5.5 liter,
varav 0,5 l finns som reservbränsle
Elektrisk utrustning: 15 watts
strålkastare, ställbar reflektor.
Baklyse med reflexanordning och 6
volt, 2.1 watts glödlampa.
Elektriskt signalhorn.
Riktpris: 995 kr.
|