TEMPO Lett - Verktøysett uten pumpe.
  DBS SPORT   ^ back to TEMPO & DBS 1963-73.   
- - - - - - - - - - - - -

2[54-58] [54-55] Handy. [56-59] Handy. [57] Comfort 3-gir. [57] Comfort 2-gir. Comfort m. kneskjerm. [57-58] Swing.

3[59-62] Nya mopeder till Nord-Norge. [58-64] Tempo on Export. [60] Swing 230, 270. [61] Swing 250.

4[1961]  Corvette Luxe 240, Corvette Luxe 240, Swing 250, Corvette 240, Swing 230.

5[1962]  Saxonette 110, Corvette 280/290, 280/290 de Luxe, Corvette 300/300 de Luxe, Comet 600/600 de Luxe.

B[1962]  Svithun: Saxonette 110, Corvette 280/290, Corvette 300, Comet 600.

C[1963]  Arrow: Saxonette 120, Corvette 280/290, Corvette 300, Comet 600.

6[61-68] Saxonette [61-62] Tempo 110, DBS 3030. [64-68] Tempo 130. [65-67] Tempo 130, DBS 3033.

7[63-66] Saxonette [64] Corvette Sport 310. [64] Corvette 290 de Luxe. [62-68] Comet 600.

8[67-72] [67] Kurer 500. [70] DBS Safir 3000, Safir 3033 Saxonette Automatic. [72] DBS Safir 3001 (3003), Safir 3034 (3033) Saxonette.

9[67-73] [67] DBS Sport 3022, test. [67] Rally 3040. [70] Panter, Sport 3024. [71-72] Sport 3024-25, Panter 360. [73] Panter 2621, 370.

 

T[1949] Øglænd history, article bicycle factory (at Sprint).

S[............................... Tempo: Arrow · Erla · Favorit · Ino-ped · Mammut · Olympic · Sprint · Standard · Svithun · Tambar · Trygg · Westby.

 

   
 
 
 
 
 
 
 
                        
   DBS Sport 3022 Bj.67    1966-68                                                                            Test i Motor  Nr 25/1967.  
 
 
 1967 DBS SPORT 3022 Salong 1967                    
 
   Titta också på detaljerna! 
 
 DBS SPORT 3022. En riktig fartbåge med sting och ax till tusen.  

Sachs 50 - 4 växlad - fläktkyld - fotväxlad motor. 

Överdimensionerad ram. Stora säkerhetsbromsar - 120 mm. TT-sadel. Sporttank med knäskydd. 

Oljedämpad teleskopgaffel med utvändiga fjädrar. Däck 21" x 2.75". Kraftiga skärmar - förkromat stål. 100 mm strålkastare. Vikt 61 kg. 

 

Farve: Ramme, forgaffel og bensintank sort 190 eller transparent rød 570 

           Bensintanksider, for- og bakskjerm i forkrommet stal. 

Motor: Sachs 50/4 LKS med 4 gir. Turbokjølt, fotsjaltet og med kickstarter. 1,0 HK. 

Mål: Største bredde 680 mm, største lengde 1850 mm. Vekt utan brennstoff 61 kg.

Färger: Ram, fram- och bakgaffel, bensintank och verktygslåda i svart 190 (66-68-mod.) och transparant röd 570 (67-68-mod.)

 

 

 
 
     DBS SPORT 3022  
 
 
 1967 - Tidningen MOTOR testar DBS Sport 3022. [Guide: MOTOR Mopedtest.] 
 
     
  TEST i Nr 25/1967.              
 

VI BÖRJAR KÖRA NORSKT. Förra våren och sommaren presenterade vi för första gången en serie mopedtester här i Motor. Kommentarerna från våra läsare har visat att de var efterlängtade och av den anledningen följer nu en fortsättning. Vi börjar det här "varvet" med en norsk moped, DBS Sport 3022. Eftersom de flesta mopedintresserade finns bland tonåringarna är det också i år en tonåring som svarar för det mesta av körningarna. Vid utvärderingen av de olika resultaten har han emellertid hjälp av oss "äldre"  i redaktion och bedömarlag. 

 

DBS Sport 3022 är en norsk-tysk produkt. D v s själva mopeden tillverkas av Jonas Øglænd i Sandnes medan motorn är av märket Sachs. Det har ju blivit en klar tendens på senare år att göra mopederna alltmer lika lätta motorcyklar och DBS skiljer sig i det avseendet inte från mängden. Vad som emellertid ger den här modellen ett särmärke är att den bar fyrväxlad växellåda, dock inte enbart av godo vilket vi skall återkomma till. Som sagt, mopederna blir mer och mer lika motorcyklar och detta gäller inte bara utseendet. Ramkonstruktionerna är ofta tilltagna för betydligt kraftigare motor än vår »mopedlag» tillåter. Så är t ex fallet med Zündapp och så är också fallet med DBS Sport. Där har ni för övrigt förklaringen till den fyrväxlade växellådan.

 

VI BÖRJAR KÖRA NORSKT. Förra våren och sommaren presenterade vi för första gången en serie mopedtester här i Motor. Kommentarerna från våra läsare har visat att de var efterlängtade och av den anledningen följer nu en fortsättning. Vi börjar det här "varvet" med en norsk moped, DBS Sport 3022. Eftersom de flesta mopedintresserade finns bland tonåringarna är det också i år en tonåring som svarar för det mesta av körningarna. Vid utvärderingen av de olika resultaten har han emellertid hjälp av oss "äldre"  i redaktion och bedömarlag. 

 

DBS Sport 3022 är en norsk-tysk produkt. D v s själva mopeden tillverkas av Jonas Øglænd i Sandnes medan motorn är av märket Sachs. Det har ju blivit en klar tendens på senare år att göra mopederna alltmer lika lätta motorcyklar och DBS skiljer sig i det avseendet inte från mängden. Vad som emellertid ger den här modellen ett särmärke är att den bar fyrväxlad växellåda, dock inte enbart av godo vilket vi skall återkomma till. Som sagt, mopederna blir mer och mer lika motorcyklar och detta gäller inte bara utseendet. Ramkonstruktionerna är ofta tilltagna för betydligt kraftigare motor än vår »mopedlag» tillåter. Så är t ex fallet med Zündapp och så är också fallet med DBS Sport. Där har ni för övrigt förklaringen till den fyrväxlade växellådan.

 

Det allmänna utförandet är av god klass. Mopeden är rejält byggd utan alltför mycket pynt i form av krom och emblem av olika slag vilket är en klar för del om man vill hålla den ren och snygg. Ytterligare ett plus. både fram- och bakskärm är underredsbehandlad. 

 

Motor. Sachs-motorerna kräver knappast någon närmare presentation. Den fläktkylda versionen i DBS Sport har en volym på 47 cm³ och ger 1 hk vid 3 500 varv. Det är samma motortyp som sitter i t ex den förra året testade Svalan. I det sammanhanget skall vi kanske redan nu nämna att om ni gör en jämförelse på de accelerationstider vi nådde med Svalan och dem vi nu nått med DBS så ligger Svalan bättre till. Då bör ni emellertid komma ihåg att DBS väger betydligt mer. Motorkonstruktion och inbyggnaden i mopeden gör att den är lätt att arbeta med. Den startar snabbt och har jämn gång. 

 

Växellåda. En fyrväxlad växellåda hör, som sagt till undantagen på mopedfronten. Man har tyvärr inte stor användning av ettan annat än vid körning i mycket branta stigningar. Växellägena ganska svårfunna, speciellt vid nedväxling. 

 

   Skärmarna är underredsbehandlade. 

Bromsarna av trumtyp med limmade backar har god effekt och får anses räcka för den tillåtna farten. Möjligen kunde framhjulsbromsen ha något kraftigare effekt. Å andra sidan ökar detta givetvis risken för låsning. 

 

Fjädring och balans. Fjädringen är lagom hård och några tendenser till genomslag fick vi inte fram ens på mycket dålig väg. Till den goda körkomforten bidrar också den fjädrande sadeln. Balansen i mopeden är dock inte helt till fredsställande. Speciellt med tanke på den relativt höga vikten kunde den den vara något bättre. 

DETTA GÖR TILLSAMMANS: DBS Sport 3022 är en välbyggd moped utan onödigt pynt och lätt att arbeta med. Den fyr växlade växellådan är dess speciella särdrag men inte enbart av positivt slag. Växellägena är ganska svårfunna, speciellt vid nedväxling. Bromsarna är av god klass och körkomforten bra. Balansen borde dock vara bättre på grund av den relativt höga vikten.

 

Ett kraftigt värmeskydd längst avgasrör och ljuddämpare eliminerar risken för brännskador på kläder och förare. 

DBS SPORT 3022 i siffror. 

Mått och vikt. Längd: 155 cm. Bredd: 55cm. 

Sadelhöjd från marken: 78 cm. Frigångshöjd: 15 cm. 

Däckdimension: 21" x2,75". Tankvolym: 7.5 liter. Vikt: 63 kg. 

Fjädring Fram: Oljedämpad teleskopgaffel med utvändiga fjädrar. Bak: Teleskopfjädring med utvändiga fjädrar. Fjäderväg: fram 7 cm, bak 5 cm. Bromsar Typ: Trumbroms med limmade bromsbackar. 

Bromsarea: 120 mm. Bromsbandets bredd: 26 mm. 

Växellåda Typ: Fyrväxlad, manövrerade med pedal. 

Utväxling: I =3,55, II=2,25, III =1,81 IV=1,22. Antal kugg i bakkrans: 42. 

 

Den fläktkylda Sachsmotorn är monterad på sätt som gör det lätt att justera och arbeta med den

 

Motor Typ: Sachs 50/4.    Volym: 47 cm³.    Kompression: 5.

Diameter/slaglängd: 38/42 mm.  Effekt 1 hk vid 3 500 v/m.

I standardutrustningen ingår: Väg- och hastighetsmätare. Stöldlås. 

MOPEDEN KOSTAR: 1 450:- exklusive oms. Prisuppgiften avser cirkapris Stockholm. 

 

DESSA VÄRDEN NÅDDE VI. Acceleration från stillastående till 100 m: 16,3-15,8 sekunder. Provet kört i två riktningar. 

Bromssträcka frän 30 till 0 km/tim med enbart bakhjulsbroms: 11,70 m med fram- och bakhjulsbroms: 5.45m (Uppgivna värden är genomsnitt av flera prov.) Bränsleförbrukning: 0.255 liter/mil. (Bränsleförbrukningen har mätts på en vägsträcka av 20 km.) 

Vägmätaren visar 1,5 procent för kort sträcka. Hastighetsmätaren visar 33 km/tim vid en verklig fart av 30 km/tim.