AB CYKELFABRIKEN MONARK, Varberg.
 MONARK  AB Cykelfabriken Monark, Varberg.  ^ back to Monark moped 1952-55.  
- - - - - - - - - - - - -
 

[52-55]: [52-53] M 30. [53] Ferbedo (D). Önskemop. [53] Montering. [54] TT Race.] [54] Test. [55] Till Gibraltar. [55] Instr.bok M 36.

[56-57]: [56] M 24. Dämpat oljud.. [56-57] Pojkmoped M 31, Jlo - Pilot - NSU. [56] M24, M56F, M36, M56, M57, M50-55, M61, M38-39.

[58-60]: [58] Jubile M 348, 348 F. [58] M 578. [59-60] M 349 F, M 449 F. [59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U. Norska Termoped.

[58-60]: [58] Monarped M 308 F. [59] La Strada M 309 F, test. [59] Ingmar Johansson, La Strada M 309 F

-----------[60] Lill-Babs väljer La Strada M 309 S. [60] Monark Piccolo, Schweiz.

[1961] Monark: 1261/339, 1241, 1231. Alpino 1291/1221, 1211, 349. Monark: Boat & engine.

[62-64]: [62] Lyx 1232. [63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283). Lyx Monarpeden & Lyx Monark skotermoped.

-----------[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport. [66] Topper 1205, test. - MONARK main.

 
 Instruktionsbok för Monarped typ M 36  med JLO-motor typ G 50 [Register of instruction books.]
 
 

Innehåll: 

¤ Manöverorgan - Teknisk beskrivning.

Körningsföreskrifter: 

¤ Förberedelser före körning - 

  Växelreglagets läge vid cykling

¤ Start av motor genom kickning - 

   Växling

¤ Start av motorn genom trampning.

  Körningen.  Motorn stannas. 

  Vid kall väderlek

Skötselföreskrifter:  

 ¤ Monarped typ M 36 (höger sida) -

   Oljebyte - kopplingskontroll. 

   Var 75- 150- 300 mil.

El- kopplingsschema

 ¤ Felsökning

 

 

 

Monark M 36 finns med motoralternativ

Pilot 504, typbeteckning är M 56.

        55x[Norge: Mopeden - årets slager.]
 
 
 
 
 

Motor: JLO G 50, 50 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 4300 varv/min. 

30 km/tim - 4800 varv/min. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 w/6v. Bränsleförbrukning 0,15 l/mil. Såväl insugnings som avgasljuddämpare.

Drivsätt och växlar: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstartanordning. Total utväxling på 1:an 1:35 Total utväxling på 2: an 1:17,8

Samma kedja till motor och trampor. 

Reglage: Gashandtag med rulle. Bromshandtag och spak för snabbstartventil.

Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. Ljusomkopplare och signalhornsknapp. 

Utrustning: Tank 3,2 l. Swingsadel med svampgummidyna. Fullbromsnav bak. Elsignalhorn. Bakljus. Teleskopgaffel. Strålkastare med 100 mms ljusöppning. Ringutrustning 24"x2". Riktpris kr 860.

 

 

 
                        Retur MONARK
 
 
 
AB CYKELFABRIKEN MONARK, Varberg.
 
 05

- Manöverorgan - Teknisk beskrivning. Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning. Växelreglagets läge vid cykling. 

- Start av motor genom kickning.

- Växling, Start av motorn genom trampning. Körningen.  Motorn stannas. Vid kall väderlek

- Skötselföreskrifter: Monarped typ M 36. Oljebyte. Kopplingskontroll. Var 75- 150- 300 mil. 

 

Manöverorgan  1. Kopplingshantag   2. Låsmutter  3. Justerskruv för kopplingsreglage  4. Ljuskontakt och omkopplare

                                    5. Signalknapp  6. Justerskruv för handbroms  7. Låsmutter  8. Bromshandtag

 

 

 
9. Växelreglage  10. Låsmutter  11. Justerskruv för växelreglage  12. Spak för luftspjäll 13. Spak för de-ventil  14. Gashandtag.
 
 
 

TEKNISK BESKRIVNING

Motor: Motorn är en luftkyld 2-taktsmotor med vändspolning. Vevtapp och kolvbult äro lagrade i vevstaken resp. rull- och nållager. Cylindern är av lättmetall med foder av perlit, och cylindertoppen är försedd med dekompressionsventil (de-ventil). 

Fabrikat: Jlo, typ G 50 - Slaglängd: 43 mm - Cylinderdiameter 38 mm - Cylindervolym: 49 cm3  - 

                Effekt: vid 4300 varv/min. 0,8 hk - Varvtal: vid 30 km/tim. 4800 varv/min. 

Växellåda: Växellådan med 2 växlar och friläge dr sammanbyggd med vevhus och trampvev till ett block. Kopplingen består av stål- och juridlameller. Kraften överföres från vevaxeln till kopplingen med kedja som löper olja, och från kopplingen över växellådans kugghjul till utgående axeln. Från denna överföres kraften till bakhjulet med kedja. Trampvevaxeln står likaledes med kedja i förbindelse med den utgående axeln och är friläge så kopplad, att man från pedalerna kan driva motorn d. v. s. kan kicka igång den.

Kedjekransar: Utgående drev: 53 tänder. Vid bakhjul: 33 tänder.

Förgasarn: Pallas typ G-8 med insugningsljuddämpare och fjärreglage för luftspjället. Munstycke stan. 50 

(efter inkörningen storl. 47).

Svänghjulsmagnet: Stensholms som stand, komb. med belysningsspole på 16,5 W vid 6 V.

Tändstift: Bosch W 225 T1 eller motsvarande.

Belysning: Strålkastare 6 V/ 15 W+15 W med hel och halvljus, reglerbart från styret, samt med urtag för hastighetsmätare. 

                  Baklykta 6 V/ 1,8 W, försedd med reflektor.

Signalhorn: Elektriskt.

Bränsleförbrukning: 1,5 lit. per 10 mil.

Ram: Av kalldragna stålrör med ut- och invändiga förstärkningar. Framgaffel: Monark teleskopgaffel. 

Framnav: Med expanderbroms. Baknav: Fullbromsnav med expanderbroms. 

Styre: Av kalldraget, förkromat stålrör med gas- och bromshandtag jämte pak för de-ventil, växelreglage och 

           frikopplingshandtag med spärr, spak för luftspjäll samt ljusomkopplare med signal-knapp. 

Sadel: Swingsadel med skumgummidyna. Skärmar: Av stålplåt, 80 mm breda och djupvalsade. Framskärmen förlängd. 

Fälgar: Dimension 24×2". Däck och slangar: Värnamo, dimension 24×2". Parkeringsstöd: Sidostöd. 

Bensintank: Av svetsad stålplåt invändigt rostskyddsbehandlad, utvändigt lackerad och förkromad. Rymd ca 3,2 lit. 

Tillbehör: Verktygsväska med verktyg, reservmunstycke, namnplåt, pump och instruktionsbok med garantisedel. 

Lackering: Blå. Fälgar, skärmar och bensintank randade. Lås: Instickslås, godkänt av Polisens Tekniska Rådfrågningsbyrå. 

Körställning: Sadel och styre ära reglerbara.

 

 
 
 Utväxling:
 Växel  1  2
 Motor/växellådans utg. drev 2  13,8: 1  7:1
  Motor/bakhjul  35:1  17,6:1
 
 
 Körningsföreskrifter:  Förberedelser före körning - Växelreglagets läge vid cykling.

KÖRNINGSFÖRESKRIFTER

I FÖRBEREDELSER FÖRE KÖRNINGEN 

1. Kontrollera att bränsle med olja finns i tanken. Bemärk att endast bensin och olja av fullgod kvalitet får användas. Bensin 

    med spritblandning såsom motyl, lättbentyl och liknande blandningar med dieselolja, fotogen eller s. k. lösningsmedel kunna 

    skada motorn och få därför icke användas. Smörjningen av cylinderloppet, ram- och vevstakslagren sker uteslutande genom 

    bränsleblandningen. Det är därför av stor vikt att rätt motorolja användes och vi meddela hör de oljor, som oljebolagen 

    rekommendera för bruk i 2-taktsmotorer. Vi rekommendera ett blandningsförhållande av 1:25 d. v. s. 1,0 lit. tvåtaktsolja 

    skall uppblandas med 25 lit. bensin.

 

 
 
 
 Fig. 4, Växelreglagets läge vid cykling.  Fig. 5
 
   

2. Har Ni aldrig tidigare kört moped bör Ni först köra Er 

    nya Monarped en stund som trampcykel, så att Ni lär Er 

    behärska fordonet För att man skall kunna trampa 

    monarpeden måste kopplingshandtaget tryckas ned, 

    spärren skjutas in och växelreglaget vrides till läge 2 

    (se fig. 4). 

3. Då monarpeden föres bakåt t.ex.. ut ur ett cykelställ, 

    måste växeln ovillkorligen ligga i friläge 

    (Läge 0, se fig 5.)  Om någon av växlarna ligger i, kan 

    bakhjulsbromsen skadas, även om motorn är frikopplad 

    (kopplingshandtaget nedtryckt).

 
 
 
 ESSO Mix-in-motor-oil [Esso guide.]  
 
 
 

Fabrikat - Olja för inblandning i bensinen 

 

BP  Two-stroke-oil 

Caltex Two-stroke-oil 

Esso Mix-in-motor-oil 

Gulf Two-stroke-oil 

Nynäs 2-T  

Shell   Two-stroke-oil    

Vacuum..Oil Mobiloil D

 

 

 

 

 
 Hållå där ! har du prövat specialoljan för tvåtaktare ?

Du som skaffa dig en skaplig moppe och bara kuskar omkring för nöjes skull, du borde köra på en olja, som inte koksar eller beckar. Har du inte fått rätt olja så spelar det ingen roll om du kör på " full rulle " - du får i alla fall inte ut full effekt. För en tvåtaktare är "MIX IN" faktiskt det enda raka. 

Esso MIX-IN MOTOR OIL är specialtillverkad uteslutande för tvåtaktsmotorer. Den är uppbyggd så att den motverkar koksbildning, den ger lägre slitage och effektivare motor.

 

 
 
 
 

- Manöverorgan - Teknisk beskrivning. Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning. Växelreglagets läge vid cykling. 

- Start av motor genom kickning.

- Växling, Start av motorn genom trampning. Körningen.  Motorn stannas. Vid kall väderlek

- Skötselföreskrifter: Monarped typ M 36. Oljebyte. Kopplingskontroll. Var 75- 150- 300 mil.  

 

 
 
 II START AV MOTORN GENOM KICKNING   Fig. 5, Växeln i friläge.

 

1. Öppna bensinkranen. 

2. Tryck ned kopplingshandtaget. Vrid växelreglaget till 

    friläge (läge 0), för en av pedalerna till trampläge och släpp 

    kopplingshandtaget. 

3. Vrid gashandtaget till ungefär kvartsöppet läge och stäng 

    vid kall väderlek luftspjället. 

4. Öppna de-ventilen och trampa kraftigt och med jämnt tryck 

    ned pedalen, men stäng åter ventilen när veven passerar 

    horisontalläget, varvid motorn startar. Om luftspjället 

    stängts, öppnas detta så snart motorn går rent med spjället 

    öppet.

 

 
 
 III VÄXLING Fig. 6, Växeln i läge 1.

 

1. Uppväxling. Tryck ned kopplingshandtaget och 

    vrid växelreglaget till läge 1 (Se fig. 6). Släpp 

    sakta upp kopplingshandtaget och ge motorn 

    mera gas, varvid monarpeden rullar igång. Sedan någorlunda fart uppnåtts, vanligen efter ett 10-tal meter, minskas gasen och frikopplingshandtaget tryckes åter ned. 

Växelreglaget vrides sedan till läge 2 

(Fig 7. Växeln i läge 2.), varefter kopplingshandtaget släppes och motorn återigen får mera gas. Reglera hastigheten med gashandtaget.

2. Nedväxling. Nedväxling sker genom att gasen 

    minskas, kopplingshandtaget tryckes ned och 

    växelreglaget vrides från läge 2 till läge 1. Släpp 

    sedan upp kopplingshandtaget och öka gasen.

 Fig 7. Växeln i läge 2.
 
 
 
 
 Start av motorn genom trampning - Körningen - Motorn stannas - Vid kall väderlek
 
 IV START AV MOTORN GENOM TRAMPNING

 

1. Öppna bensinkranen.

2. Tryck ned kopplingshandtaget, vrid växelreglaget till läge 2. (Fig. 7) och släpp upp kopplingshandtaget.

    Vrid gashandtaget till kvartsöppet läge och stäng vid kall väderlek luftspjället.

3. Öppna de-ventilen, trampa, och stäng ventilen så snart monarpeden kommit upp i fart, så startar motorn.

4. Öppna luftspjället, om Ni tidigare stängt det, och reglera hastigheten med gashandtaget.

 

V KÖRNING

Under inkörningstiden behöver man ej iakttaga något speciellt, men för att motorn skall få lång livslängd bör man under de första 20 milen undvika att köra långa sträckor med full gas. Lämpligast är att under denna tid köra med varierande gaspådrag. Monarpeden är utrustad med standardmunstycke i storlek 50. I verktygsväskan medföljer dessutom ett munstycke i storlek 47, som skall inmonteras efter 20 mils körning, då monarpeden anses vara inkörd. Vid kraftiga stigningar och där övrigt där trafik och vägförhållanden tvingar Eder att köra sakta bör nedväxling ske. Växla dock ej ned vid för hög hastighet, då motorn härigenom kan taga skada. Om Ni vill låta monarpeden rulla utför en backe bör växeln läggas i friläge. Vid kortvariga uppehåll i stadstrafik lägges växeln i friläge och motorn får gå på tomgång. Framhjulsbromsen manövreras med bromshandtaget på styret och bakhjulsbromsen som vanligt med pedalerna. 

 

VI MOTORN STANNAS

1. Tryck ned kopplingshandtaget och vrid växelreglaget till friläge. 

    Vrid gashandtaget till stängt läge.

2. Tryck ned spaken för de-ventilen.

3. Stäng bensinkranen.

4. Tag en KINNE-pastill ! 

 

 

Vid kall väderlek föreligger risk för att vattenånga skall kondenseras i motorn, och detta kan förorsaka rostbildning och demolering av lagren. Monarpeden bör därför helst förvaras inomhus, särskilt under den kalla årstiden. Vid körning av kortare sträckor, då motorn ej hunnit bli upp värmd, bör den efter avslutad körning få gå på tomgång under ytterligare en stund, samt omedelbart innan den stannas rusas något med stängt luftspjäll. Genom att förfara på detta sätt bortgår det bildade vattnet i ångform tillsammans med övriga gaser, samtidigt som motorn får bättre smörjning och en kraftigare oljehinna, som verksamt bidrager till att minska korrosionen, erhålles.

 

 

 

 

 

 
 Kinne-Pastiller [Guide: Tabletter & Godis.] 
 
                  Tag Kinne - ute och inne 
 
 

Nu är Kinne bra att ha. I kyla och rusk tag Kinne -både ute och inne.  

Den gör gott och den smakar gott. 

Ha alltid en ask Kinne tillhands

- de säljas överallt i Stora blå askar om 10 och 25 öre. 

Begär uttryckligen

 
 
A.-B. Lidköpings Konfektyridustri, Lidköping.
 
 
 
 
 
 

- Manöverorgan - Teknisk beskrivning. Körningsföreskrifter: Förberedelser före körning. Växelreglagets läge vid cykling. 

- Start av motor genom kickning.

- Växling, Start av motorn genom trampning. Körningen.  Motorn stannas. Vid kall väderlek

- Skötselföreskrifter: Monarped typ M 36. Oljebyte. Kopplingskontroll. Var 75- 150- 300 mil.   

 

 

SKÖTSELFÖRESKRIFTER

Håll alltid monarpeden ren från smuts och andra föroreningar. Då upptäcker Ni lättare eventuella skador på ett tidigt stadium. Är utrymmet mellan kylflänsarna fyllt med lera och jord kan detta förorsaka att motorn blir överhettad. 

Ju mer förståelse Ni har för Er Monarped och ju mer omtanke Ni ägnar den, desto mer glädje kommer den att skänka Er. Glöm inte bort, att den tid Ni lägger ned på att vårda Er Monarped får Ni tillbaka med synnerligen god ränta. Anslå gärna en kväll i veckan för översyn och rengöring. Iakttag i övrigt noga följande anvisningar: 

EFTER 20 MIL: 

1. Byt olja växellådan.

Innan den gamla oljan tappas av skall motorn vara varmkörd, enär oljan då är mera lättflytande. Vid avtappningen lyftes monarpedens bakända upp, sedan pluggen som sitter till höger och framtill på matarhuset skruvats bort. Se härvid till att inga föroreningar kommer in i motorn. Vid första oljebytet är det särskilt lämpligt att man, innan man fyller på ny olja, grundligt spolar växellådan med sköljolja eller möjligen fotogen. Ställ därefter monarpeden plant och fyll på den nya oljan, SAE 80. 

Fyll på så mycket olja (ca 2 dl) att den når upp till hålets kant och skruva åter i pluggen.

 

 

 

2. Kontrollera kopplingen.

    Spelet i kopplingshandtaget skall vara 1-3 mm ( se fig. 8 ). Justering

    göres med justerskruven vid kopplingshandtaget på följande sätt:

a. Låsmuttern lossas. 

b. Justerskruven skruvas ut några varv. 

c. Låsmuttern drages fast. Spelet i kopplingsarmen skall vara 2-5 mm.

 

Ev. justering sker genom att: 

a. Vänstra skyddet tages bort. 

b. Magnetkåpan skruvas bort. 

c. Låsmuttern på kopplingsarmen lossas (se fig. 9 ). 

d. Justerskruven inställes så att armen får sitt rätta spel. 

e. Låsmuttern drages fast samtidigt som justerskruven hålles med skruvmejsel.

3. Kontrollera växelarmens inställning.

    Då motorn är frikopplad skall växelarmen (se fig. 9 ) vara vinkelrätt mot motorns längdriktning. Ev. justering göres med justerskruven på växelreglaget.

4. Kontrollera förgasarinställningen (bör utföras av fackman) och byt munstycke från 50 till 47, om icke detta redan är gjort. 

5. Rengör luftfiltret genom att tvätta det i bensin, blåsa det torrt med tryckluft och anolja det. Låt överflödig olja rinna av innan filtret monteras. Ett rent och väl anoljat luftfilter ökar avsevärt motorns livslängd genom att damm och stoff från vägar och gator förhindras att intränga i motorn. 

6. Låt kontrollera tändinställningen (utföres av fackman) så att: 

a. Tändstiftets elektrodavstånd är 0,5 mm. 

b. Brytarkontakterna äro fria från brännsår och att brytavståndet är 0,3-0,4 mm. 

c. Abrissavståndet är 8- 10 mm. 

d. Förtändningen är 2,5 mm. 

7. Kontrollera motorns tomgångsvarv. Tomgången justeras med skruven vid förgasaren. Något spel i gashandtaget får ej förekomma. 

8. Kontrollera bromsarnas inställning. Det ligger i Edert eget intresse att bromsarna äro väl justerade. Framhjulsbromsen (handbromsen) justeras med skruven vid bromshandtaget. Bakhjulsbromsen justeras med vingmuttern vid bromsarmen.

Lossa först låsmuttern och drag till den efter avslutad justering. Se noga till att bromsbackarna efter justering ej ligga an mot bromstrumman. Detta kontrollerar man genom att lyfta upp resp. hjul och vrida runt det. Både fram- och bakhjulsbromsen skall ha något spel i reglagen. 

9. Gå över alla utifrån åtkomliga skruvar och muttrar. Glöm inte muttrarna på cylindertoppen och klämmorna vid avgasrör och ljuddämpare.

 

Fig. 8.
 
Fig. 9. 1. Justerskruv. 2. Låsmutter. 3. Växelarm.
 

 

Var 75- 150- 300mil. 

 

EFTER 75 MIL: Byt olja växellådan.

VAR 75 MIL: Samma kontroll som efter 20 mil vad avser § 2, 3, 5, 7, 8 och 9. Dock tillkommer följande:

1. Kontrollera oljenivån i växellådan. 

2. Kontrollera att drivkedjan för bakhjulet är rätt spänd. Kedjan skall på mitten av sin fria längd höjdled ha en rörelse på 

    ca 20 mm. Skall kedjespänningen ändras lossas kupolmuttrarna på bakaxeln, varefter muttrarna för kedjesträckarna

   dragas åt resp. lossas tills rätt spänning erhålles. Efter slutförd justering måste man alltid kontrollera att hjulen spåra och att

   bakhjulsbromsen är rätt justerad.

VAR 150 MIL: 

1. Låt företaga sotning om så anses erforderligt. 

2. Smörj vid samtliga smörjställen. Smörj även kablarna till gas-, broms-, kopplings-, luft-, de-ventil och växelreglage. Dessa

    smörjas genom att man droppar olja i kabelspiralernas övre öppningar och sedan rör handtagen tills oljan tränger fram nedtill.

3. Rengör och smörj vid behov drivkedjan. Montera härvid av den och rengör den i bensin eller fotogen. Lägg den därefter i ett

    kärl med varm, grafithaltig olja och låt den ligga tills oljan trängt in mellan länkar och rullar.

VAR 300 MIL: 

1. Byt olja i växellådan. 

2. Rengör bensinsilen som sitter under slangnippeln på förgasaren. 

3. Kontrollera förgasarinställningen. Se "Efter 20 mil" § 4. 

4. Kontrollera tändinställningen. Se "Efter 20 mil" § 6.

 
 
 El- kopplingsschema
 
 
 
 
 
 FELSÖKNING 
 

1. Motorn startar ej. 

    Kontrollera följande ordning: 

    att bensinkranen ar öppen, 

    att bensintanken ej är tom och att motorn tänder.

a. Tänder motorn undersökes

    att bensinfilterna vid bensinkran och förgasare ej äro igensatta, 

    att bensinröret släpper genom bränslet 

    och att förgasarmunstycket ej är igensatt. 

b. Tänder ej motorn kontrolleras

    att tändstiftet ej är överbryggat, 

    att  elektrodavståndet är riktigt (0,5 mm), 

    att tändstiftet i övrigt ej är skadat, 

    att tändkabeln ej är felaktig eller sitter lös, 

    att brytarkontakterna ej äro smutsiga eller brända, 

    att brytavståndet är riktigt (0,3- 0,4 mm), 

    att abrissavståndet är riktigt (8-10 mm), 

    att kondensatorn ej är defekt och att tändspolen ej är defekt. 

2. Motorn startar men stannar eller går oregelbundet.

     Kontrollera: att bensinen ej tryter, 

     att lufthålet i bensintankens lock ej blivit igensatt, 

     att bensintillförseln är god (se 1a), 

     att tändningen är god (se 1b) 

     och att motorpackningarna ej dra defekta. 

3. Motorn stannar eller går oregelbundet när den är varm. Kontrollera enl. 1 b. 

4. Motorn är svag. 

    Kontrollera: att kompressionen är god, 

    att tändinställningen är riktig, att luftfiltret ej är igensatt, 

    att ljuddämparen ej är igensotad och att avgasporten ej är igensatt.

 
 
 
 
 
 
 
 MARABOU [Choklad guide.] 
 
 
 MMMMM....    Marabou !  Välj den Du vill ha.
 
 
 
 

När det gäller reservdelar ... 

 

Monarks

Försäljningsorganisation täcker hela Sverige, tusentals Monark-försäljare i hela landet står till Eder disposition. Ni kan därför lätt och snabbt skaffa de reservdelar Ni behöver 

- vänd Eder bara till den auktoriserade MONARK- försäljaren på Eder ort

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

Old an av sk m36.js