AB CYKELFABRIKEN MONARK, Varberg.
 MONARK  AB Cykelfabriken Monark, Varberg.  ^ back to Monark moped 1952-55.  
- - - - - - - - - - - - -
 

[52-55]: [52-53] M 30. [53] Ferbedo (D). Önskemop. [53] Montering. [54] TT Race.] [54] Test. [55] Till Gibraltar. [55] Instr.bok M 36.

[56-57]: [56] M 24. Dämpat oljud.. [56-57] Pojkmoped M 31, Jlo - Pilot - NSU. [56] M24, M56F, M36, M56, M57, M50-55, M61, M38-39.

[58-60]: [58] Jubile M 348, 348 F. [58] M 578. [59-60] M 349 F, M 449 F. [59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U. Norska Termoped.

[58-60]: [58] Monarped M 308 F. [59] La Strada M 309 F, test. [59] Ingmar Johansson, La Strada M 309 F

-----------[60] Lill-Babs väljer La Strada M 309 S. [60] Monark Piccolo, Schweiz.

[1961] Monark: 1261/339, 1241, 1231. Alpino 1291/1221, 1211, 349. Monark: Boat & engine.

[62-64]: [62] Lyx 1232. [63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283). Lyx Monarpeden & Lyx Monark skotermoped.

-----------[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport. [66] Topper 1205, test. - MONARK main.

 Monarpeden finns i märkena Monark - Centrum - Erlan och Wano.       
 
 
 
 
 
 
 
 
                     
         Monarped, remdriven + test i TfA. Pilot (Rex) motor, 1954.                                           Monarped, kedjedriven. JLO motor, 1954
 
 
 1954 - Den stora succén... MONARPEDEN.
 
 
 
 
 
 
 Den stora succén blev
 

 

 

I den stora kören av olika konstruktioner och lösningar var det Monark som fann melodin och angav tonen. 

Med monarpeden lanserade Monark

den r i k t i g a konstruktionen, ett allemansfordon specialbyggt för största trafiksäkerhet, högsta körkomfort och enklaste manövrering.

Därför blev monarpeden den stora succén.

 

 

 

 

  
 Varför vill alla ha
 
 

 

Därför att monarpeden har: Snabbstartventil, som bl. a. eliminerar slirning i kopplingen och ger ögonblicklig start utan minsta besvär. Frikoppling nödvändig ur trafiksäker hetssynpunkt - så att Ni kan stoppa snabbt inför en vägkorsning eller ett trafikljus utan att motorn stannar. Teleskopgaffel och extra bred swingsadel, som ger en mjuk, behaglig åkning utan vibrationer. Kraftiga bromsar. 15 watts strålkastare och baklyse för extra säker körning i mörker. Extra breda skärmar, som effektivt skyddar mot smuts. 49 cc specialtillverkad motor på 0,8 hkr. Kedje- eller kilremsdrift. 26" eller 24" hjul.

 
 
 1954 - TfA testar Monarpeden med Pilot FM 50 motor i nr.10  [Test guide.]  
 

 

:s mopedredaktör Jan Jangö

har provkört Monarpeden med tyska Pilotmotorn och redovisar sina erfarenheter. Den skötselbeskrivning han lämnar innefattar en rad goda råd som är av intresse även för ägare av andra mopedmärken.

 

TfA test 10/54 av 

Monarped med 

    PILOTMOTOR.

 

 

Monarped med Pilot-motor.

Den stora succén blev

                                         

 

Den tyska Pilotmotorn, vilken tillverkas 

vid Rex Motorenwerke.

 

Omdöme och provkörning:  

Namnet "Pilot" på den mopedmotor, som finns på flera av de svenska cykelfabrikernas nya mopeder av modell 1954, kanske sätter en del myror i huvudet på uppmärksamma läsare av vår mopedserie. Här ska alltså först förklaras, att Pilotmotorn är en variant av den tyska Rex-motor, som satt på Husqvarna Novolette, innan den senare fick sin nya motor. Med den danska Pilot har den däremot ingenting att göra.

 

Låt oss fortsätta med Monarpedens Pilotmotor!  

I starten skiljer den sig från andra mopedmotorer. Den har en startautomat, en knapp på förgasaren som via en kläpp på skyddskåpan trycks ned före starten. Med mycket svagt gaspådrag börjar den puttra så gott som omgående. (Bästa startmetod: Öppna bensinkranen. Drag upp startautomatkläppen. Släpp ned kopplingen. Ge svag gas med högst 1/4 pådrag på rullen. Grip tag i den lilla pysspaken. Gå ett par raska steg med mopeden. Släpp pysen. Dra inte på gas. Parkera cykeln med puttrande motor en minut. Nu är den körklar!) 

När motorn börjat gå vill den bli varm innan ni börjar köra. Den bär sig åt precis som en "stor" motor i det fallet, och med anledning av denna egenskap får man i utbyte större livslängd. (Fabriken ger anvisningar på hur man ska bekämpa korrosionen - alla motorers värsta fiende. Av det sagda framgår att motorn inte tycker om kyla, och man bör parkera mopeden på uppvärmd plats vid kallt väder. Genom att stänga luftspjället och rusa motorn innan den stannas låter man motorn suga i sig ett extra lager av skyddande olja etc.) 

Den här "testningen" ser ut att bli en skötselbeskrivning, men eftersom råden är goda och kan tillämpas på andra mopedtyper är de värda att läras ut till alla mopedintresserade. 

Låt oss nu köra en uppvärmd Monarped M 50 med sin Pilotmotor ! Kopplingen med fiber och stållameller är bekväm att handha, och vi syndar därför genom att ge ordentligt gaspådrag och slira i gång maskinen som en motorcykel. Så lat ska man egentligen inte vara - med några tramptag vinner vi ökad livslängd både åt motorlagren och åt kopplingen (och åt oss själva, motion lär ju vara nyttigt). Om vi kör långsamt fram, märker vi tydligt tvåtaktsmotorns ojämna, ryckiga gång, som kanske är ovanligt accentuerad hos Pilotmotorn, men över 10-12 km/tim sköter sig motorn strålande. Den är lätt att manövrera, och man får en känsla av att motorn tillhör de ädlare bland mopedmotorerna. 

Den moped jag körde var nyuppackad och överhuvudtaget inte körd. Att den utan suck klarade Hamngatsbacken (utgångsfart omkr. 20 km/tim) och Götgatsbacken gladde mig därför mycket. Den sätter i backarna en mycket bestämd gräns för olämpligt låg fart, men är fördenskull inte alltför beroende av fullvarv, eftersom maximieffekten ut vecklas kring 24 km/tim. 

Det var roligt att åter få känna Monarpedens upprätta och bekväma

körställning. Den skiljer sig en hel del från andra märken genom att framgaffeln är så hög. Tankbubblan tycker jag sitter ett par cm för långt framskjuten, eftersom styrutslaget åt båda sidor är mindre än 45º. 

Det är inte bara att tuta och köra med denna moped, den är litet ädlare än så och fordrar en smula känsla för motoren, men har man det är 

Monarped Piloten en prima färdkamrat, underhållande med sitt friska knatter, stark så att man känner en svag men inte besvärande vibration i mopeden, smidig och lättskött genom kilremsdriften och, sist men inte minst, uthållig och långlivad.

 

 

Motorn på Monark 1954.

Pilot PM 50, 2-takts mopedmotor om 49 cc med omvänt, nästan kvadratiskt cylinderförhållande (38,25 mm slaglängd, 40,5 mm cylinderdiameter). Plankolv och vändspolning. Lättmetallcylinder med gjutjärnsfoder. 

Pallasförgasare med startautomat. Stensholmsmagnet 6 V 16,5w. 

Tillverkare: Rex Motorenwerke, Tyskland. Motorplacering: Framför vevpartit. 

Reglage: För höger hand: Rullhand tag för gas, draghandtag för broms, liten tumspak för dekompressionsventil ("deventil, pys"). För vänster hand: Draghandtag för koppling, knapp för belysningen. 

Ram: Kombinerad modell av grovt dimensionerade kalldragna stålrör med ut- och invändiga förstärkningar. 

Tank: "Bubbla" på främre ramröret, rymmande 3,5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 25, under inkörningen 1: 20. 

Drivsätt och växlar: 

Tystgående reduceringsväxel med kuggdrev, växelförhållande 1: 3,93. Kraftöverföring till bakhjulet med kilrem. 

Totalt utväxlingsförhållande på M 50 (26" hjul) 1: 18,24, 

                                         på M 55 (24" hjul) 1: 16,51. 

Utrustning: 15 W strålkastare med urtag för hastighetsmätare och baklykta. verktygsväska med verktyg, namnplåt, pump. Enbent parkeringsstöd. 

Pris: 795:- kronor. 

 

 
 1954
 
 Monarpeden finns i märkena Monark - Centrum - Erlan och Wano. 
 
 
 

Den stora succe´n blev

                    

därför att Monarpeden är specialkonstruerad för största trafiksäkerhet, högsta körkomfort, tillförlitligaste funktionen och enklaste manövreringen. 

Monarpeden 1954 kommer i än överlägsnare utförande och finns nu med både24" hjul och 26" hjul, kedjedrift och kilremsdrift.

 

 

 

Det är de 

suveräna finesserna som gör monarpeden 

överlägsen.

 

De suveräna finesserna !
 

   

Den stora succén blev 

                                             

 

I den stora kören av olika konstruktioner och lösningar var det Monark som fann melodin och angav tonen. Med monarpeden lanserade Monark den r i k t i g a konstruktionen, ett allemans-fordon specialbyggt för största trafiksäkerhet, högsta körkomfort och enklaste manövrering.

 

 Därför blev monarpeden den stora succén.

 

 

Varför vill alla ha  

 

Därför att monarpeden har: 

Snabbstartventil, som bl. a. eliminerar slirning i kopplingen och ger ögonblicklig start utan minsta besvär. Frikoppling nödvändig ur trafiksäker hetssynpunkt - så att Ni kan stoppa snabbt inför en vägkorsning eller ett trafikljus utan att motorn stannar. 

Teleskopgaffel och extra bred swingsadel, som ger en mjuk, behaglig åkning utan vibrationer. 

Kraftiga bromsar. 15 watts strålkastare och baklyse för extra säker körning i mörker. 

Extra breda skärmar, som effektivt skyddar mot smuts. 

49 cc specialtillverkad motor på 0,8 hkr. Kedje- eller kilremsdrift. 26" eller 24" hjul.

  

FULLÄNDAD FJÄDRING med teleskopgaffel och bred och bekväm swingsadel skänker mjuk behaglig åkning utan vibrationer. 

Perfekt balans tack vare överlägsen konstruktion och låg tyngdpunkt. 

Frikopplingen absolut nödvändig ur trafiksäkerhetspunkt, möjliggör snabb inbromsning utan att motorn stannar. 

Baklyse och extra kraftig stråkastare ger säkrare körning i mörker. 

Effektiva och kraftiga bromsar bidrar till den stora trafiksäkerheten. 

Snabbstartventil ger ögonblicklig start utan besvär. 

Extra breda skärmar hindrar smuts att stänka upp på Edra kläder. 

49cc specialbyggd motor förenar tyst gång med slitstyrka och stor dragförmåga. 

Enkel manövrering då reglagen är koncentrerade till styret. 

  
 
 
  Vad det är lätt och tryggt att åka Monarped. Den riktigt flyter fram !