Monark transportmopeder, from Varberg.
 AB Cykelfabriken MONARK Varberg. Lloyd Aero Boliviano, Bolivia.  ^ back to MONARK Transport mopeder.
- - - - - - - - - - - - -
 

[55-61] Paket mopeder [55] M 60. Uddevalla. [56-57] M 61 (161). [58] M 618. [59] 619 (1619). [60-61] 1701. Transport bicycles.

[57-63] Transport mopeder: [57] DM 62, DK. [57] M 62. SF. Instr-bok. [58] M 628. [59] M 629. [62] mod.] [61-63] 1731, 1741. [70] 1193.

[57-61] Mopedscooters: [57] M 33. TfA test. [58] M 338, specifikation. [59] M 339, spec. Ingmar Johansson. [59-60] M 339. Lill Babs.

----------------------------[59-66] Monarscoot in Nederland. [61] M 339, M 1261. Photos. [65-69] M 1269 photo. Postcard.

[58-65] Monark Senior: [57-59] M 668-1668, M 669-1669 Jlo. [60-65] Photos. [63-71] 1721-1722 Jlo, 1709 Sachs.

 

 
 
 
                                        
 Transportmoped typ M 62 med Jlo-motor V 50.    Instruktionsbok  (Länk JLO motorer)    M 62 at Shoppingcenter - Luleå.
 
      
   Monark transport moped sold in Finland (SF).   
 
 
 
     Lloyd Aero Boliviano, Bolivia.
 
 
 1957 2 gear / hand - JLO Piano V 50, 49 cc,  fläktkyld       
 

M 62 Den 3-hjuliga transportmonarpeden är en riktig »sparbössa» för varje företag, där det förekommer smärre transporter. 

Den är billig i inköp och drift - körkorts-, skatte-, accis- och försäkringsfri. M 62:ans driftskostnader uppgår till bara en bråkdel av en småbils. Lastkapaciteten är mycket hög. 

Den är utrustad med fläktkyld JLO Piano-motor, som garanterar att motorn har rätt temperatur även vid oavbruten körning och segdragning med tung last. Goda reklammöjligheter finnes på flakets sidor. 

Riktpris Kr. 1.350: - 

 

 
 
 
     
 
 
                                                      
 

Tekniska data: 

Motor: JLO Piano V 50, 49 cc, 2-takts fläktkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 4.300 varv/min. 

Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 17 w/6 v. 

Såväl insugnings- som avgasljuddämpare. 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. Samma kedja till motor och trampor. 

Reglage: Gashandtag av motorcykeltyp med bromshandtag. Vridbart växelreglage med frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. 

Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signal- och kortslutningsknappar. 

Utrustning: 

Lastflak: 105x100 cm. inv. mått med hörnbeslag. 2 vita reflexer fram och 2 röda bak på flakets hörn ökar trafiksäkerheten. 

Lastkapacitet: 150 kg om föraren fyllt 18 år; under 18 år - 100 kg. Swingsadel med svampgummidyna. 

Strålkastare med 100 mm ljusöppning och bakljus. Hjul: Fram 16"x4", bak 20"x2". Parallellstagsstyrning av biltyp. 

Flakfjädring: kraftigt konstruerad  fjädringsanordning av swingarmstyp, lagrad i underhållsfria, silentblock Bromssystem: Framhjulsbromsarna av kraftigt dimensionerad skivbromstyp manövreras dels med pedalerna och dels med park, ringsbroms av- hävarmstyp, det senare möjliggör parkering av monarpeden på sluttande väg eller gata. Bakhjulets fullbromsnav manövreras från bromshandtag på styret.

Tank ca 4 lit.

Lackering: blå. 

 
 
 LULEÅ - Shoppingcenter.     [Back to bicycles from Luleå.] [Postcard guide - transportmopeds.] 
 
 
 
 1957 - MONARK SUURIN POHJOLASSA SUURIN ETELÄ - AMERIKASSA  [Monark in Finland.]  [Transport moped guide Finland.] 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
                                                                                                                                                             MONARK SUURIN POHJOLASSA SUURIN ETELÄ - AMERIKASSA
 
 
  All världens flygbolag:   Lloyd Aero Boliviano, Bolivia.