Monarscoot from AB Cykelfabriken MONARK - Varberg.
 AB Cykelfabriken MONARK Varberg. ^ back to Monark moped skooters. 
- - - - - - - - - - - - -
 

[55-61] Paket mopeder [55] M 60. Uddevalla. [56-57] M 61 (161). [58] M 618. [59] 619 (1619). [60-61] 1701. Transport bicycles.

[57-63] Transport mopeder: [57] DM 62, DK. [57] M 62. SF. Instr-bok. [58] M 628. [59] M 629. [62] mod.] [61-63] 1731, 1741. [70] 1193.

[57-61] Mopedscooters: [57] M 33. TfA test. [58] M 338, specifikation. [59] M 339, spec. Ingmar Johansson. [59-60] M 339. Lill Babs.

----------------------------[59-66] Monarscoot in Nederland. [61] M 339, M 1261. Photos. [65-69] M 1269 photo. Postcard.

[58-65] Monark Senior: [57-59] M 668-1668, M 669-1669 Jlo. [60-65] Photos. [63-71] 1721-1722 Jlo, 1709 Sachs.

 

 
 
N1    
                 
 

 

Scootermopeden

Monarscoot Mod. 1261  Bj.61

Motor: Monark-Jlo 2-växl., 1 Hk.

 

 

Scootermopeden

Monarscoot Mod. 339  Bj.61

Motor: Monark-Jlo 2-växl., 1 Hk.

 

 

 

Monarscoot från Umeå i toppskick. 

1961

 

 
N2    
   
 

 

Monarscoot at Grunnevattnet 1998

 

 

Marknad Uddevalla 1997

 

   
 
M1a    
 1961  Monarscoot.  ● Typ 1261 kickstart typ MC. ● Typ 339, pedal kickstart.  
 

Typ 1261   Large

 

Scootermopeden Monarscoot 1961 har som årets stora nyhet fotplattor, separat bromspedal och mc-kickstart. Tack vare fotplattorna får man en betydligt bättre balans. Den separata bromspedalen gör att man alltid sitter bromsberedd och mc-kickstarten ger scootermopeden en snabbare och trafiksäkrare start. 

 

Den strömlinjeformade inkapslingen av hjul och motor gör att man åker praktiskt taget stänk- och smutsfritt. Scootermopeden har scooterns fördelar men mopedens låga pris, den är körkorts-, skatte-, buller- och stänkfri. Scootermopeden har dessutom ny, tystgående 25 % starkare Monark-Jlo-motor med kraftigt ökad backtagnings och accelerationsförmåga. För säkrare mörkerkörning har scootermopeden bromsljus och i övrigt av myndigheterna godkänt belysningssystem.

Bland övriga finesser märks den bekväma skumgummisadeln, kraftigt dimensionerade hjul, behaglig fjädring av teleskoptyp fram och swinggaffel bak, polisgodkänt styrlås samt elegant helpressat styre. 

Tank: 5,2 liter. Ringdim.: 20"x21/2". Lacker: Nr 16, 23, 30. 

Modell 1261, 2-växl., 1 Hk. Monark-Jlo-motor. Kr. 1.225:- + oms. 51:45.

 
 

 

       Typ 339

Monarscoot, samma modell som 1261, men med bottenlänksfjädring fram och med kickstarten i pedalen. 

 

Ett kvalitetsfordon i varje detalj. 

Lacker: 16, 23, 30. 

 

Modell 339, 2-växl., 1 Hk. Monark Jlo-motor. 

Kr. 1.205:- + oms. 50:60.

 

 
 
M2a    
 1961   Monarscoot från Umeå.  
 
 

I TOPPSKICK är denna Monarscooten från Umeå.    

 
 
 

We want to change our stick to a monarscoot, because the seat is wonderful to sit on.

 

 

 

 
1261    
1961   Modell 1261 [Back to Monark 1961.] 
 
  
 
 
 
1961  

 

Photos taken 1998 by the lake Grunnevattnet in Tanums Kommun, on the Swedish West-Coast.

 

 
 
 
 
 

Was it sold ? Maybe there is an engine on the moped today ? Photo taken 1997 in Uddevalla, at a place called Fridhem, on a moped- fair arranged by TRESTADS Veteranbilsklubb.