AB Cykelfabriken Monark in VARBERG, Sweden.
 AB Cykelfabriken Monark in VARBERG, manufacturers bicycles, mopeds, MC, plastic boat, boat engines, lawn movers .....  ^ back to...
- - - - - - - - - - - - -
 

[52-55]: [52-53] M 30. [53] Ferbedo (D). Önskemop. [53] Montering. [54] TT Race.] [54] Test. [55] Till Gibraltar. [55] Instr.bok M 36.

[56-57]: [56] M 24. Dämpat oljud.. [56-57] Pojkmoped M 31, Jlo - Pilot - NSU. [56] M24, M56F, M36, M56, M57, M50-55, M61, M38-39.

[58-60]: [58] Jubile M 348, 348 F. [58] M 578. [59-60] M 349 F, M 449 F. [59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U. Norska Termoped.

[58-60]: [58] Monarped M 308 F. [59] La Strada M 309 F, test. [59] Ingmar Johansson, La Strada M 309 F.

-----------[60] Lill-Babs väljer La Strada M 309 S. [60] Monark Piccolo, Schweiz.

[1961] Monark: 1261/339, 1241, 1231. Alpino 1291/1221, 1211, 349. Monark: Boat & engine.

[62-64]: [62] Lyx 1232. [63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283). Lyx Monarpeden & Lyx Monark skotermoped.

-----------[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport. [66] Topper 1205, test.

 

 Monark Crescent Bolagen.  [Back/To Topper at MCB.]
 
 
 
            
            Monark Topper 1205
 
       MOTOR 21/1966
   Monark Topper 901205 Bj.66                           1966 Motors Mopedtest: Monark Topper
 
 
 1966 - MONARK TOPPER  3 växlad Husqvarna motor av export typ.            
 

Mopeden som är laddad med finesser. Stark axsnabb, Husqvarna-motor av exporttyp - byggd för högre effekter än

lagenliga 1 hk som tas ut i Sverige.

Högglanspolerade skärmar och skärmstag. Teleskopgaffel fram, öppen sportig fjädring bak. Avgasrör med värmeskydd och tratt.

TT-tank med knäslut.

Stora hjul - däck med rivmönster. Fullbromsnav.

Ryckutjämnare bak.

Störtbågar med speglar som extra utrustning. 

Fotväxlad - 3.växlad. 

Färg: Polisvit eller karolinblå. 

C:a pris 1.530 + oms. 

 

 
 
    MONARK MOPEDSEKTIONEN, VARBERG
 
 
 
                901205  
 
 
 1966 -  Monark Topper 901205
 

Topper slår alla rekord när det gäller stil, form och teknisk utrustning.

Formgiven av Björn Karlström och tillverkad av fackmän i samarbete med kända konstruktörer.

Tål att granskas i varje detalj. En TOPP-dröm för alla tuffa grabbar.

Provkör får Du se.

Gå till närmaste Monark-handlare. Det är inte långt dit. 

 

- Överdimensionerad, säker HVA Export-motor

   medför radio och TV avstört tändsystem. 

- Strålkastare och bakljus i modern "Cup-line" form. 

- Teleskopgaffel fram med oljedämpning. 

- Elegant uppåtsvängt avgasrör med jet-tratt. 

- Fullbromsnav 118 mm ø med kullager.  

  Ryckutjämnare i baknavet 

- TT-tank med knäanslutning och körriktig TTsadel. 

- Hastighetsmätare monterad på TT-vis på styret. 

- Ny låg ramkonstruktion. 

- 21" MC-däck med "riv"mönster. 

- Djupglanskromade skärmar och fälgar.

 

 
 
 
 1966 Motors Mopedtest: Monark Topper. [Guide: MOTOR Mopedtest.]
   

[Back/To Topper at MCB.]

 
      MOTOR 21/1966  
 
 
S MOPEDTEST: MONARK TOPPER

 

Monark Topper är Monarks nya vårschlager. En "helinne" tuff och fattig moped är Topper, som är ritad av Björn Karlström och har den italienska lätta stilen. Den är luftig men ändå elegant genom sina rena linjer. Se bara på hur fint motorn är inbyggd. Även strålkastaren har den nya "looken". Det TT-betonade festliga avgasröret som också avger ett behagligt ljud bör speciellt framhållas. Maskinen har utrustats med kromade störtbågar och backspeglar, vilket för övrigt är efter amerikanska idéer. Hastighetsmätarens placering är bland de bästa vi sett. Den är mycket lättavläst. Den röda visaren och dr vita siffrorna gör sig bra mot den svarta visartavlan. 

 Motorn är av typ Husqvarna. Cylinderns kylflänsar bildar en modern fyrkant. Starten underlättas om man använder chokereglaget, som sitter på styrstången. Husqvarnamotorn är försedd med ett vattentätt stift. Motorn är seg och elastisk - mjuk i inkopplingen, delvis beroende på bakhjulsnavets inbyggda ryckutjämnare. Vattenplask klarar den utan svårigheter. 

Fjädringen är väl avstämd. Bakhjulsfjädringen är mjuk och behaglig och ger inga genomslag. Vid körning har man ett fast väggrepp och maskinen ligger stadigt i kurvorna. Även i lösgrus går den utmärkt, inte minst tack vare det breda styret och ett knäslut kring tanken. 

 Accelerationen är god - 100 meter från stillastående på 12,5 sekunder. 

Växellådan har distinkta växellägen. Motorn är tvåväxlad och växlingarna sker med hjälp av en fotväxel. Ettan ligger uppåt och tvåan nedåt. Mellan ligger friläget, som också är lätt att hitta. 

Bromsarna är av mycket god kvalitet - fullnavsbromsar. Det går kanske lite för lätt att 'låsa" framhjulet vid bromsning. Det "nitar" direkt om man så vill. 

 Körställningen är väl genomtänkt. Man sitter bra. Styret är bra utformat och på plussidan skall de. handriktiga plastöverdragna handtagen särskilt framhållas. Alla reglage fungerade utan anmärkning och de är placerade på ett rätt och lättåtkomligt ställe. 

 Utförandet är av hög kvalitet. En gedigen svensk moped med Husqvarnamotor. 

 

 

 

Cylinderns kylflänsar bildar en fyrkant. Den är försedd med ett vattentätt stift.

Hastighetsmätaren sitter bra placerad

och är lättavläst.

De plastöverdragna handtagen ger 

ett mycket bra grepp.

 

Den "mognes" syn 

Den italiensk-inspirerade maskinen är en blandsting av TT och Cross. Vägegenskaperna och körställning är bra inte minst i lösgrus. Att köra på småvägar är ett rent nöje. 

Husqvarna-motorn svarar väl över alla varvtal - jämn gång. Hastighetsmätaren går på växellådan! 

Bromsarna är mycket effektiva. 

Ur service-synpunkt bör stickaxlarna framhållas, samt att maskinen är rikligt försedd med kupolmuttrar. 

Praktiskt kabelmontage. 

Bra lyse med bromslykta. 

Stöldlås! 

 

SLUTINTRYCK 

Vi ger plus för. 

1. Gott väggrepp 2. Plastklädda handtag 3. Stickaxlar 

4. Brett styre 5. Effektiva bromsar

Vi ger minus för. 

1. Signalen kunde vara bättre 

2. Verktygskassettlocket borde sitta fast 

3. Gummibandet på pakethållaren sitter inte fast.

  

TEKNISKA PRESTANDA

Acceleration: över 100 m från stillastående:

12+13
2
 = 12,5 sek

Testbränsleförbrukning: 0,3 l/mil.

Backtagning: 20 % - 40 m; från stillastående: I - 11 sek.

Bromssträcka (båda bromsarna): 6 m.

 

Rekommenderat pris på gatan hela Sverige 1 611:50 (inkl. oms)

Extrautrustning: störtbågar + speglar 99: - (inkl. oms)

 

TEKNISKA DATA:

Motor. Typ Husqvarna. Volym: 48 cc. Diameter: 39 mm. Slaglängd: 40 Kompression: 6,7:1. 

Buller:< 75 dB (A). 

Förgasare: Encarwi H9.

Utväxling (i växellåda) I: - 13,4: 1, II: - 7,82:1, Total: 19:1. 

Kedja: (bakre drivkedja) 1/2" x 3/ 16". 

Ram: Profilpressad svetsad stålplåt med inbyggd verktygskassett. Fribärande motormontage. 

Fjädring: Framgaffel: Teleskopgaffel med hydr-dämpning. Bakhjulsgaffel: Swinggaffel lagrad i silentblock. 

Fjäderväg Fram: 65 mm. Bak: 50 mm. Däck: 21x2,75". 

Bromsar: Fullnav Ø 117 mm. Bromsbandsarea: 75 cm2. 

Tankvolym: 9,5 l.

Elutrustning: SP-märkt (SEN 310702 - Generator: Stefa Kl18W) Strålkastare: Hella Ø 100 mm - 6V/15W. Bromsljus 3W -

Tändstift: Bosch W 175 TI. 

Dim: Längd: 186 cm (med pakethållare). Bredd: 69 cm. Hjulbas: 1145 mm. Sadelhöjd: (ofjädrad): 78 cm. Frigångshöjd (ofjädrad): 17 cm. 

Vikt: 62 kg.

Vägmätare Med 100 m gradering. Stöldlås finnes.