Jubile - MONARK i Varberg 50 år.

 MONARK  AB Cykelfabriken Monark, Varberg. ^ back to Monark 1958-60.  
- - - - - - - - - - - - -
 

[52-55]: [52-53] M 30. [53] Ferbedo (D). Önskemop. [53] Montering. [54] TT Race.] [54] Test. [55] Till Gibraltar. [55] Instr.bok M 36.

[56-57]: [56] M 24. Dämpat oljud.. [56-57] Pojkmoped M 31, Jlo - Pilot - NSU. [56] M24, M56F, M36, M56, M57, M50-55, M61, M38-39.

[58-60]: [58] Jubile M 348, 348 F. [58] M 578. [59-60] M 349 F, M 449 F. [59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U. Norska Termoped.

[58-60]: [58] Monarped M 308 F. [59] La Strada M 309 F, test. [59] Ingmar Johansson, La Strada M 309 F

-----------[60] Lill-Babs väljer La Strada M 309 S. [60] Monark Piccolo, Schweiz.

[1961] Monark: 1261/339, 1241, 1231. Alpino 1291/1221, 1211, 349. Monark: Boat & engine.

[62-64]: [62] Lyx 1232. [63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283). Lyx Monarpeden & Lyx Monark skotermoped.

-----------[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport. [66] Topper 1205, test.

 typ 349 Jlo Piano-motor 2 or 3 gear - typ 449 Husqvarna motor 2 gears    
 
N1      
                         
 

 

monarped M 349 F, Jlo - M 449 F, HVA  Bj.59

mod.349 JLO Piano 50 - mod. 449 Husqvarna engine

 

M 349 F Jlo Piano, 2-3 gear. 

 

 

M 449 F  Monark  HVA, 2-gear. Bj.59

 

 
 
N2      
                      
 

 

Jubileums  M 349 F Bj.59

 

 

Ingmar Johansson.

Svensk att lita på....

 

Vindskydd.....

 

 
 
N3      
               
 

 

Monark M 349 F - M 449 F  Bj.60

 

 

Monark Monarpeden 349 F/49 - 1959 (1961) (SF)

 

   
 
M1a    
 1959
 
  Jubile Monarpeden, med borttonat ljud !
 

Här har Ni nyaste nytt: 

Jubileumsmonarpeden 59 - en förbättrad modell av jubileumsårets succé. Finslipad, finessrik kvalitetsbyggd i minsta detalj. 

Sveriges mest sålda moped heter Monark - 200.000 vet redan att bättre, billigare, behändigare kan man inte åka. Och succén

rullar vidare...

Årets Monark-nytt 

Trots teknikernas triumf med fjolårets fullträff presenterar Monark även i vår en rad nyheter:

NY: formgivning: ännu elegantare, mer svepande linjer.

NY: bensintank: större. rymmer 5,5l., reservtank för 2 mil, funktionellare.

NYA: färger: årets läckra modefärger i 3 lackkombinationer, utvalda av färgskapare.

NYA: skärmar: effektivt skydd mot smuts och stänk.

NYTT: Inkapslat styre, pumpfria slangar.

PRAKTISKA EXTRA-NYHET 

Ni kan också få Jubileumsmonarpeden -59 med skönt vindskydd i rhenalon. Dubbelt praktiskt: under färden skydd mot vind och väta, vid parkering effektivt "garage"

Riktpris 950.- 3-växl. +45.-

 

åk TYST - åk MONARK

AB CYKELFABRIKEN MONARK- VARBERG

 

 
 pros011             
 
M1b    
 1959  M 349 F M 349 F Jlo Piano, 2-3 gear.  M 449 F  Monark  HVA, 2-gear.   
 

M 349 F   2- eller 3-växlad

succén från Monarks jubileumsår 1958 - har nu blivit ännu bättre. 

Formfulländad större tank, inbyggt styre, djupa stänkskyddande skärmar, vita däcksidor, är några av de nyheter som tillsammans med de smakfulla lackkombinationerna i ny dekor gör Jubileumsmonarpeden till mopeden framför andra. 

Tack vare perfekt balansering och fjädring flyter Jubileumsmonarpeden fram på den gropigaste väg och i staden slipper Ni parkeringsbekymmer, Ni är oberoende av tidtabeller - Ni spar tid och pengar! 

 

M 349 F med Jlo Piano-motor, 2-växlad. Riktpris Kr. 950: -. Tillkommer för 3-växlat utförande Kr. 45: -.

M 449 F med Monark-HVA-motor, 2-växlad. Riktpris Kr. 950: -.

 

Tank: 5,5 lit. Reservbensin. Swingsadel med svampgummidyna. Täckplåt på styret. 

Fjädring: fram: teleskopgaffel, bak: swinggaffel med teleskopstötdämpare och underhållsfri nylonlagring. Extra djupa framoch bakskärmar. Elsignalhorn. Bakljus. Inbyggd strålkastare med hastighetsmätare och 100 mm ljusöppning. Polisgodkänt styrlås.

Ringdim.: 23"x2,25". Pakethållare med handtag och paketstöd. Fäste för barnsadel. 

 

 
 
 

Främst syns M 349 F i lackkomb. nr 9, i bakgrunden komb. nr 7. 

Finnes även i lackkomb. nr 13 (röd). 

 
M2a    
  1959 - M 349 F 
 

Man kan alltid lita på Monark. Svensk kvalitet alltigenom. Det är ingen tillfällighet att monarped är Sveriges mest sålda moped. Jubileumsmonarpeden är en fullträff. Elegant formgivning, tjusiga färger, fina finesser.

 

NY formgivning: ännu elegantare linjer.

NY bensintank: större, rymmer 5,5 lit, reservtank för 2 mil.

NYA färger: årets modefärger i läckra lacker.

NYA skärmar: effektivt skydd mot smuts.

NYTT inkapslat styre, pumpfria slangar.

 

Jubilemonarpeden har perfekt fjädring, inbyggd strålkastare med hastighetsmätare,  vita däcksidor Jlo-Pianomotor.

 

 

 

 
    p011    

en ny

var 30:e sekund

 

 tab
M2b    
 1959 - Svensk att lita på!  Världsmästaren på en Monark M 349 F [Back/to more Ingemar Johansson.] 
 
 p011  Swedish heavyweight champion Ingmar Johansson with fiancé and a M 349 F.
 
M2c    
 1959  Vinskydd för monarped M 349 F
 

VINDSKYDD

Edra möjligheter att använda monarpeden även vid dåligt väder ökas väsentligt av det smidiga och väl

täckande vindskyddet. Ni åker praktiskt taget drag- och regnfritt. 

Vid parkering kan vindskyddet fällas bakåt och fungerar då som regnskydd för monarpeden.

Vindskyddet kan monteras på samtliga modeller; här på Jubileumsmonarpeden 1959. 

 

Riktpris: Kr. 49:50. 

 
  p019
 

monarped M 349 F

1. BENSINTANK Bensintanken på 1959 års modeller har nytt elegant utförande och rymmer inte mindre än 5,5 liter inkl. reservbensin för

    ca 2 mils körning. På bilden syns M 349 F. Samma tank finns på M 309 F. 

2. FRAMSKÄRM Framskärmen är av ny konstruktion för året och är extra djup, väl skyddande mot stänk från vägbanan.

 
 

MOTORSPECIFIKATIONER

Dämpat transmissionsljud och perfekt ljuddämpning på insugnings- och avgassidan är tekniska finesser, som-populärt kallas

  »det borttonade ljudet». Jlo Piano G 50  är en världsberömd mopedmotor, som skänker monarpederna oöverträffad driftsäkerhet och segdragande kraftresurser. 

TEKNISKA DATA: 

Jlo Piano G 50, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 4.300 varv/min. 6 volts svänghjulsmagnet, som ger 17 watt. Monarks berömda ljuddämpningssystem  med insugnings- och avgasljuddämpare. 

Drivsätt: Kedjedrift. Växling: 2- eller 3-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. 

PUMPFRIA SLANGAR 

Samtliga Monarks monarpeder monteras med s.k. pumpfria slangar. Butylslangen håller luften flera månader.

 
M3a    
 1960  Jubileumsmonarpeden M 349 F
 

Monarks populäraste modell, har fått en ny mera inbyggd, nästan ljudlös, »alptestad» Monark-Ilo-motor, med kraftigt ökad accelerations- och backtagningsförmåga, ny baklykta med stoppljus för ökad trafiksäkerhet samt utsökt smakfulla lackkombinatianer i ny dekor. 

Förgasarskydden är en förnämlig nyhet (öppnas med ett handgrepp). Helt inkapslad kedja, perfekt fjädring fram a. bak m.fl. finesser.

 

M 349 F, 2-växl. Monark-Jlo. Kr.980: - + oms. 41:15 Tillk. för 3-växl. utf. kr.25: - + oms. 1:05

M 449 F, 2-växl Monark HVA-motor. Kr.980: - + oms. 41:15

 

 
 
 
 
 
M3b Finland    
 Monark in Finland.  "Some" Monark mopeds sold, driven in Finland.  [MONARK main.] [Back to reg. (SF)] 
 
 

 

Monark 24 08026 - 1958

Monark 24F 08024 - 1958

Monark 24F 08025 - 1958 

Monark Monarpeden 24F 08023 - 1958

Monark Monarpeden 24/49 08019 - 1958

Monark Monarpeden 24/49 08020 - 1958

Monark Monarpeden 34 F/49 09008 - 1959

Monark Monarpeden 349 F/49 09007 - 1959

Monark 309 FS/49 09101 - 1959

Monark 349 F - 1961

Monark 61 K - 1961

Monark 1273 HVA 48 03027 - 1963

Monark 1212 IL0/49 04004 - 1964

Monark 1232 IL0/49 04005 - 1964

 

and Monark TOPPER.

Monark tavaramopedi -57

 

 
 
 1961  Monark - sopii minullekin  Tekniikan Maailma 5/1961. Page 64. [Back/to MONARK 58-60.] 
 

Monark- mopedisarjan lukuisat mallit, tyylikkäät väriyhdistelmät ja lennokas linjakkuus merkitsevät Teille valinnan varaa sekä uutta miellyttävää ajomukavuutta.

 

Luotettava, varma moottori ja hyvät ajo-ominaisuudet ovat tärkeitä seikkoja suunnitellessanne mopedin hankkimista. Näille perusteille rakentuukin Monarkin korkea laatu.

 

Hintaesimerkkeinä Monark-mopedi vali koimasta mainittakoon malli 349 F 79.500:- sekä kuvassa oleva uusin malli 61 K 81.950:-.

• Pienikulutuksinen Ilo Piano-moottori.

• Polttoaineenkulutus 1,8-2 1/100km.

• Takana Swing-haarukka teleskooppi-iskunvaimentimin. Edessä koteloitu pohjalenkki- tai teleskooppihaarukka.

Hiljainen moottoriääni.

 

Kun hanhitte mopedin tai polkupyörän, valitkaa merkki, johon voitte tuottaa

Valtuutetun Monark-myyjän tunnette tästä merkistä.

 

Monark

MYYJÄ

Yksinmyyjä

KESKON

OSAKASKAUPPIAAT

 
 
            
 
 
 

Hankin MONARKini viime keväänä ja olen käyttänyt sitä hyvin ahkerasti. Jokapäiväiset työmatkat, viikonlop- puretket kesämökille, kala- ja marjareissut jne. sujuvat mukavasti MONARKilla. Erittäin tärkeitä seikkoja erinomaisesti toimivassa ajokissani ovat sen luja rakenne, nopea käynnistys, helppo huolto ja pieni polttoainekulutus. Eikä myöskään sovi unohtaa MONARKin hienoa ulkonäköä, jolle etenkin vaimoni antaa suuren merkityksen, sillä hänkin on innokas mopedisti.

OTSO JORDAN, Rovaniemi

 

 

 LARGE.