Monarscoot from AB Cykelfabriken MONARK - Varberg.
 AB Cykelfabriken MONARK Varberg. ^ back to Monark moped skoters. 
- - - - - - - - - - - - -
 

[55-61] Paket mopeder [55] M 60. Uddevalla. [56-57] M 61 (161). [58] M 618. [59] 619 (1619). [60-61] 1701. Transport bicycles.

[57-63] Transport mopeder: [57] DM 62, DK. [57] M 62. SF. Instr-bok. [58] M 628. [59] M 629. [62] mod.] [61-63] 1731, 1741. [70] 1193.

[57-61] Mopedscooters: [57] M 33. TfA test. [58] M 338, specifikation. [59] M 339, spec. Ingmar Johansson. [59-60] M 339. Lill Babs.

----------------------------[59-66] Monarscoot in Nederland. [61] M 339, M 1261. Photos. [65-69] M 1269 photo. Postcard.

[58-65] Monark Senior: [57-59] M 668-1668, M 669-1669 Jlo. [60-65] Photos. [63-71] 1721-1722 Jlo, 1709 Sachs.

 

 
 
N1  
              
 

 

TfA-test av scooten M 33. Bj.57

 

 

 

typ M 33 (133)

 

 

Monark annons i veckotidning. 

 

 
   1957  
 1957   TfA provkör Monark:s senaste mopednyhet, Monarscoot i nr.13   [Test guide.] 
 

 

 

Monarscooten erbjuder ett trevligt utseende. 

Som synes är den väl inkapslad.

 

Under sadeln ligger väl skyddat verktygsutrymmet

och locket till bensintanken.

 

 

En trevlig och praktisk liten detalj var portföljkroken

som satt under styret.

Test:  Monark:s senaste mopednyhet, Monarscoot.

 

Omdöme och provkörning: Ända sedan mopeden introducerades på den svenska marknaden, har det undan för undan blivit mer och mer inkapslat tills den dag idag faktiskt i mycket påminner om en skoter. Ett synbar bevis på detta är Monarks senaste mopednyhet Monarscoot, vilket förenar skoterns komfort med mopedens egenskaper. 

Tfa har under en tid haft tillfälle att närmare studera mopedens egenskaper och redovisar nedan de intryck som erhölls. 

 

Vad man redan från början fäste sig vid var den fina fjädringen. Den sög upp praktiskt taget alla gupp eller ojämnheter i vägbanan. Till och med vid körning på vägar i urusel kondition arbetade fjädringen synnerligen fint och under testen erhölls inte vid något tillfälle genomslag.

En annan sak som gjorde sig märkbar med en gång var att motorn arbetade så oerhört tyst, vilket den har dels insugnings, dels utblåsningsljuddämparen att tacka för. Det är så man nästan är benägen att hålla med reklamramsan om att den är...." Tyst som sin egen skugga".

Växellådan, som är treväxlad, var en ganska trevlig bekantskap genom att den var lättarbetad. 

Ingen kramp efter en stunds växling eller något sådant. En nackdel var dock att växlarna efter en tids användning av växellådan började roa sig med att byta plats sinsemellan, en annan var att ettan var lite svag. Visserligen klarade Monarscooten start i backe med 15 % stigning utan hjälp, men det var också knappt.

 

Att starta Monarscooten var en lätt match. Den puttrade igång redan efter 1- 2 kickar. Vid kickning fick man dock vara försiktig så att man inte slog sönder fotknölen mot den vassa kanten på "kickstartaxeln".

Monarscooten körställning var bra, men sadeln, som föresten tjänade som lock till verktygskasetten och bensintanken, var i hårdaste laget. När man åkt en stund började man skruva på sig.

 

En sak som dock höjde åkkomforten var de skoterinspirerade knäskydden. Dom var bra och skyddade mot både regn och blåst. Framför allt äldre personer kommer att uppskatta detta arrangemang, meden däremot ungdomar som tycker om att " friska" ut i naturen förmodligen får bocka upp plåten lite nertill. Annars tar den lätt i.

Verktygen, vilka som nämnts var praktiskt placerade i ett fack under sadeln, var ovanligt klyftigt konstruerade och tog praktiskt taget ingen som helst större plats. Även locket till bensintanken var placerat i detta utrymme under sadeln.

Signalhornet väsnades lagom högt och strålkastaren hade fullt tillfredställande effekt. Monarscooten är en trevlig blandning av skoter och moped som faktiskt har en del finesser man inte upptäcker förrän efter en länge tids användning.

 

 

Kort och gott om Monarscoot. 

Motor: 3- växlad 2- taktsmotor, typ JLO G 50 Piano, luftkyld, 

          0, 8 hk vid 4. 800 v / min. Svänghjulsmagnet och 

          Pallas förgasare. Kickstart. 

Ram: Av kalldragna stålrör med ut- och invändiga förstärkningar.

Framhjulsfjädring: Bottenlänksgaffel. 

Bakhjulsfjädring: Gummidämpad swingarm. 

Nav: Fullbromsnav med expanderbroms. 

Belysning: Strålkastare 6 V / 15 w. 

Tillbehör: Godkänt mopedlås, hastighetsmätare, namnskylt, 

               packninshållare, inbyggd verktygskasett. 

Pris: 1 050 kr.

 

 

 

 

 

 

 

 
 
     
 1957   typ M 33 (133)  
 
 
 
 
            typ M 33 (133)
 
   annons  
 1957   Monark annons i veckotidning.   [Relaterat.] 
 
 
M 31 -"önskebågen" utrustad som en "riktig " mc.
 
 
 

< -- M 33.  

Körkort-, skatte-, accis-, stänk- och bullerfri 

· billig i drift (0.9 öre/km) · 49 cc, 2-takts, 

  accelerationssnabb, nästan ljudlös JLO Pianomotor

· bensin- påfyllning under sadeln 

· stötfri bottenlänk fram · swinggaffel bak - 

  fullbromsnav · inkapslat styre 

· "kurvsäker" strålkastare med inbyggd väg- och 

   hastighetsmätare.      Pris endast 1.050: - riktpris

 
 

M 24 med 2-växl. NSU motor.  M 57 med 1-växl. Pilot motor och kilrem.  

M 34 F med bakhjulsfjädring.  M34 S med TT sadel och förkromad pakethållare.

 

Monarks största fullträff ! morgondagens modell 

1956 kom Monark med den bullerfria sensationen - monarpeden med det borttonade ljudet. 

I år lanserar Monark en ännu större fullträff - Monarscoot 1957 - som redan vunnit såväl inhemskt som internationellt erkännande tack vare sin hypermoderna tekniska utformning, utsökta design och läckra lackkombinationer. - Perfekt balansering, frontskydd, inkapslad motor och hjul gör åkningen till en upplevelse ... ja, ett rent nöje - i dubbel bemärkelse rent. Monarscoot 1957 ligger långt före sin tid - morgondagens modell - och har redan blivit dagens melodi för dem som vill åka "söndagselegant" i vardagslag. 

 

Service över hela landet Ca 6.000 återförsäljare står till tjänst med förstklassig Monark-service.