Test:
Monark:s
senaste mopednyhet, Monarscoot.
Omdöme
och provkörning: Ända sedan mopeden
introducerades på den svenska marknaden, har det
undan för undan blivit mer och mer inkapslat tills
den dag idag faktiskt i mycket påminner om en skoter.
Ett synbar bevis på detta är Monarks senaste
mopednyhet Monarscoot, vilket förenar skoterns
komfort med mopedens egenskaper.
Tfa
har under en tid haft tillfälle att närmare studera
mopedens egenskaper och redovisar nedan de intryck som
erhölls.
Vad
man redan från början fäste sig vid var den fina fjädringen.
Den sög upp praktiskt taget alla gupp eller ojämnheter i
vägbanan.
Till och med vid körning på vägar
i urusel kondition arbetade fjädringen synnerligen fint och
under testen erhölls inte vid något tillfälle genomslag.
En
annan sak som gjorde sig märkbar med en gång var att motorn
arbetade så oerhört tyst, vilket den har dels insugnings, dels
utblåsningsljuddämparen att tacka för. Det är så man nästan
är benägen att hålla med reklamramsan om att den är...."
Tyst som sin egen skugga".
Växellådan,
som är treväxlad, var en ganska trevlig bekantskap genom att
den var lättarbetad.
Ingen
kramp efter en stunds växling eller något sådant. En nackdel
var dock att växlarna efter en tids användning av växellådan
började roa sig med att byta plats sinsemellan, en annan var
att ettan var lite svag. Visserligen klarade Monarscooten start
i backe med 15 % stigning utan hjälp, men det var också knappt.
Att
starta Monarscooten var en lätt match. Den puttrade igång
redan efter 1- 2 kickar. Vid kickning fick man dock vara försiktig
så att man inte slog sönder fotknölen mot den vassa kanten på
"kickstartaxeln".
Monarscooten
körställning var bra, men sadeln, som föresten tjänade som
lock till verktygskasetten och bensintanken, var i hårdaste
laget. När man åkt en stund började man skruva på sig.
En
sak som dock höjde åkkomforten var de skoterinspirerade knäskydden.
Dom var bra och skyddade mot både regn och blåst. Framför allt äldre
personer kommer att uppskatta detta arrangemang, meden däremot ungdomar
som tycker om att " friska" ut i naturen förmodligen får
bocka upp plåten lite nertill. Annars tar den lätt i.
Verktygen,
vilka som nämnts var praktiskt placerade i ett fack under sadeln, var
ovanligt klyftigt konstruerade och tog praktiskt taget ingen som helst
större plats. Även locket till bensintanken var placerat i detta
utrymme under sadeln.
Signalhornet
väsnades lagom högt och strålkastaren hade fullt tillfredställande
effekt. Monarscooten är en trevlig blandning av skoter och moped som
faktiskt har en del finesser man inte upptäcker förrän efter en länge
tids användning.
Kort
och gott om Monarscoot.
Motor:
3- växlad 2- taktsmotor, typ JLO G 50 Piano, luftkyld,
0, 8 hk vid 4. 800 v / min. Svänghjulsmagnet och
Pallas förgasare. Kickstart.
Ram:
Av kalldragna stålrör med ut- och invändiga förstärkningar.
Framhjulsfjädring:
Bottenlänksgaffel.
Bakhjulsfjädring:
Gummidämpad swingarm.
Nav:
Fullbromsnav med expanderbroms.
Belysning:
Strålkastare 6 V / 15 w.
Tillbehör:
Godkänt mopedlås, hastighetsmätare, namnskylt,
packninshållare, inbyggd verktygskasett.
Pris:
1 050 kr.
|