AB CYKELFABRIKEN Monark VARBERG - SCHWEDEN
 MONARK - AB Cykelfabriken Monark, Varberg - Schweden.  ^ back to Monark 1958-60 (II).  
- - - - - - - - - - - - -
 

[52-55]: [52-53] M 30. [53] Ferbedo (D). Önskemop. [53] Montering. [54] TT Race.] [54] Test. [55] Till Gibraltar. [55] Instr.bok M 36.

[56-57]: [56] M 24. Dämpat oljud.. [56-57] Pojkmoped M 31, Jlo - Pilot - NSU. [56] M24, M56F, M36, M56, M57, M50-55, M61, M38-39.

[58-60]: [58] Jubile M 348, 348 F. [58] M 578. [59-60] M 349 F, M 449 F. [59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U. Norska Termoped.

[58-60]: [58] Monarped M 308 F. [59] La Strada M 309 F, test. [59] Ingmar Johansson, La Strada M 309 F.

-----------[60] Lill-Babs väljer La Strada M 309 S. [60] Monark Piccolo, Schweiz.

[1961] Monark: 1261/339, 1241, 1231. Alpino 1291/1221, 1211, 349. Monark: Boat & engine.

[62-64]: [62] Lyx 1232. [63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283). Lyx Monarpeden & Lyx Monark skotermoped.

-----------[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport. [66] Topper 1205, test.

    []
 
N1      
                  
 

 

Lill-Babs väljer: La Strada  M 309 S  Bj.60

 

 

 

Monark La Strada De Luxe M 309 S Bj.60

Motor: Monark - JLO

 

 
 
M1a    
 1960   La Strada de Luxe. Typ M 309 S  
 

mmmm

Vi åker moped i år

- de flesta väljer MONARK 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Störst i Norden

- störst i Sydamerika

 

 

 

Monark  

 

VARBERG "CYKELSTADEN"

 

 

 

Ni som sätter värde på elegant formgivning, Ni väljer La Strada de Luxe. De vackra färgerna, de Italieninspirerade linjerna, den perfekta balansen och de utomordentliga köregenskaperna samt inkapslingen av motor, hjul och kedja ger Er scooter-komfort till mopedpris - körningen blir ett "rent" nöje. Och hör så tyst och säkert den nya, backstarkare motorn spinner! 

La Strada finns även i sportutförande, La Strada Sport, med dubbla avgasrör, "långsoffa" och förkromade fälgar och bensintank - en önskedröm för alla grabbar! 

 

La Strada ger ytterligare plus - Monarkservice över hela landet, garanti och högsta andrahandsvärde. 

STOPPLJUS Nytt, större bakljus - med inbyggt stoppljus - gör mörkerkörningen trafiksäkrare. 

Den nya och nästan ljudlösa Monark-Ilo-motorn är backstarkare och har med glans klarat ett unikt prov att som världsetta med 0,8 hk forcera Grossglockner - Europas mest krävande alpväg med 2 mils oavbruten stigning till över 2.570 meters höjd. Inte ett tramptag behövdes! 

Monarks testförare, världsmästaren i motocross Sten "Storken" Lundin, garanterar tillsammans med ett lag skickliga tekniker att motorn är en teknisk fullträff. 

 

 
 
M2a    
 1960   La Strada De Luxe (M 309 S). Monark - JLO  -motor.  
 

La Strada De Luxe (M 309 S) är en helt ny formskön italiensk-inspirerad modell av modernaste snitt och utformning. 

Inkapsling av motor, hjul och kedja, förgasarskydd, förkromade fälgar, perfekt fjädring, bottenlänk from och swinggaffel

med teleskop bak samt bred och bekväm skumgummisadel ger förträffliga köregenskaper och bästa scooterkomfort. 

La Strada finns även i sportutförande, La Strada Sport, (M 309 F) med bl.a. dubbla avgasrör, »långsoffa» och förkromad

bensintank och fälgar.

 

M 309 S, 2-växl. Monark-JLO-motor. Kr.1.035: - + oms.43:45. Tillk. för 3-växl. utf. kr.25: - + oms. 1:05

M 309 F, 2-växl. Monark-JLO-motor. Kr.1.125: - + oms.47:25. Tillk. för 3-växl. utf. kr.25: - + oms. 1:05,  för 

                         fläktkyld motor kr.35: - + oms. 1: 50

 

 

 
 
    M 309 S