Paketmonarped - AB Cykelfabriken MONARK, Varberg.
 AB Cykelfabriken MONARK Varberg.   ^ back to MONARK Packmopeder.  
- - - - - - - - - - - - -
 

[55-61] Paket mopeder [55] M 60. Uddevalla. [56-57] M 61 (161). [58] M 618. [59] 619 (1619). [60-61] 1701. Transport bicycles.

[57-63] Transport mopeder: [57] DM 62, DK. [57] M 62. SF. Instr-bok. [58] M 628. [59] M 629. [62] mod.] [61-63] 1731, 1741. [70] 1193.

[57-61] Mopedscooters: [57] M 33. TfA test. [58] M 338, specifikation. [59] M 339, spec. Ingmar Johansson. [59-60] M 339. Lill Babs.

----------------------------[59-66] Monarscoot in Nederland. [61] M 339, M 1261. Photos. [65-69] M 1269 photo. Postcard.

[58-65] Monark Senior: [57-59] M 668-1668, M 669-1669 Jlo. [60-65] Photos. [63-71] 1721-1722 Jlo, 1709 Sachs.

 

 
 
 
           
      monarpeden M 61, 2-växlad Pilot 504 Bj.56          Trpt.monarped typ 61 (161) med JLO motor
 
 
  
       M 61  2 växlad Jlo Piano G 50 motor. Bj.57
 
 
 1956  M 61 2-växlad Pilot 504 motor.
 
 

M 61 kommer att göra det lättare både för springpojken och för chefen för att inte nämna kunden, som kommer att få sina varor snabbt och lätt. 

M 61 är billig och säker i drift, lätt och behändig i trafiken och har genom 2-växling god segdragningsförmåga. M61 är utrustad med praktiskt utformade pakethållare och varukorgar. Specifikation se M56. Riktpris Kr.950.-

 
 
 
                      
 
 

 

Specifikation  M 61 (M 56).

2-växlade  M 56 var föregående säsongs stora försäljningssuccéer. Årets modeller har ytterligare förbättrats och ut rustats med bl.a. sidoskydd både på fram- och bakhjulet. 

M56 Motor: Pilot 504, 50 cc. 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr. vid 3400 varv/min. 30 km/tim. = 5000 varv/min. 

                   Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 16,5 w/6v. Bränsle förbrukning c:a 0,15 lit/mil. Såväl

                   insugnings som avgasljuddämpare. 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. Samma kedja till motor

                                   och trampor.  M56: Total utväxling på 1:an 1:29,6. Total utväxling på 2:an 1:19,5. 

Reglage: Gashandtag med rulle, Bromshandtag och spak för snabbstartventil. Vridbart växel reglage med frikopplingshandtag.

               Spak för luft spjäll. Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signalhornsknapp. 

Utrustning: Tank 3,2 lit. Swingsadel med svampgummidyna. Fullbromsnav. Elsignalhorn. Bak ljus. Teleskopgaffel. 

                   Strålkastare med 100 mm. ljusöppning. Ringutrustning 24" x2". Sidoskydd både på fram- och bakhjulet. 

                   Scooterskydd med kompl. fästanordningar  Nr 2436-24366. För M56. Riktpris pr par 45.70

 

 
 
 1956  MONARK Trpt.monarped  typ 61 (161) JLO motor.
 
 
  
  
  
  
 
 
 
 
 
 1957  M 61  2 växlad Jlo Piano G 50 motor.   
 
 

M 61 - den 2-hjuliga transport monarpeden - är användbar i de mest skilda sammanhang. Den är speciellt lämplig för tidningsbud, brevbärare, reparatörer och springpojkar - för att ta några exempel bland många. 

M 61 gör arbetet lättare, expeditionen går snabbare, alla parter vinner på den kunden, företagaren och budet. Den är försedd med 2-växlad JLO Pianomotor, har god segdragningsförmåga, är lätt och behändig i trafiken och är utrustad med kraftiga pakethållare fram och bak samt praktiskt utformade varukorgar. 

Riktpris Kr. 950: - 

 

 
 
 
  M 61
 

Tekniska data:

Motor: JLO Piano G 50, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 4.300 varv/min. Svänghjulsmagnet kombinerad med belysningsspole 17 w/6 v. Bränsleförbrukning ca 0,15 lit mil. Såväl insugnings- som avgasljuddämpare. 

Drivsätt och växling: 2-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstartanordning. Samma kedja till motor och trampor. 

Total utväxling på lian 1:29,8 Total utväxling på 2:an 1:17,8

Reglage: Gashandtag av motorcykel typ med bromshandtag. Vridbart växel reglage med frikopplingshandtag. Spak för luftspjäll. 

Ljusomkopplare med hel- och halvljus samt signal- och kortslutnings knappar. 

Utrustning: Tank 3,2 lit. Swing sadel med svamp gummidyna. Fullbromsnav fram och bak. Elsignalhorn. Bakljus. Teleskopgaffel. 

Strålkastare med 100 mm ljusöppning. Ringutrustning 24" X 2,25". 

 

 
  

Varför blev monarpeden Sveriges mest sålda moped?

Jo, svenska folket valde - och valde just monarpeden: det blev kärlek vid första ögonkastet!

Monarpedens framgång är lätt att förstå. Ett prisbilligt, bensinsnålt fordon som ger valuta för pengarna som förkortar avstånden som förlänger fritiden som gör livet gladare som spar tid och pengar som höjer levnadsstandarden.

»Monarpeden med borttonat ljuda blev förra årets stora sensation på mopedmarknaden. Monarks monarped är den mest tillverkade, allt flera rullar på våra gator och vägar - monarpeden syns mest men hörs minst.

Parollen »det är fint att åka tyst» har slagit igenom bland såväl gammal som ung.