Monarscoot from AB Cykelfabriken MONARK - Varberg.
 AB Cykelfabriken MONARK Varberg. ^ back to Monark moped skooters. 
- - - - - - - - - - - - -
 

[55-61] Paket mopeder [55] M 60. Uddevalla. [56-57] M 61 (161). [58] M 618. [59] 619 (1619). [60-61] 1701. Transport bicycles.

[57-63] Transport mopeder: [57] DM 62, DK. [57] M 62. SF. Instr-bok. [58] M 628. [59] M 629. [62] mod.] [61-63] 1731, 1741. [70] 1193.

[57-61] Mopedscooters: [57] M 33. TfA test. [58] M 338, specifikation. [59] M 339, spec. Ingmar Johansson. [59-60] M 339. Lill Babs.

----------------------------[59-66] Monarscoot in Nederland. [61] M 339, M 1261. Photos. [65-69] M 1269 photo. Postcard.

[58-65] Monark Senior: [57-59] M 668-1668, M 669-1669 Jlo. [60-65] Photos. [63-71] 1721-1722 Jlo, 1709 Sachs.

 

     
 
          
 Monark reklam, annons med "Ingo"                                      Broschyromslag: M 339
 
                
 Tekniska finesser på årets monarscoot....                  Tidningen REKORDs mopedserie.
 
        
          Typ 339 (1339)
 
 
 1959 - Åk som Ingemar Johansson ! MONARSCOOT jubileumsmodellen. [Guide: Kolsyra & Etiketter.] 
 

 

väljs mest....säljs bäst  MONARSCOOT jubileumsmodellen 59

Åk som Ingemar Johansson !

Åk ut på småvägarna och njut av naturen utan störande motorsmatter

Åk med scooterkomfort till mopedpris - 

Åk Monarscoot 59 med borttonat ljud! 

     2- eller 3-växlad JLO Piano-motor, behaglig fjädring, trygga 

     fullbromsnav, praktiska packnings-anordningar, polis-godtjänt styrlås.

 

Vindskydd gör Monarscooten till ett året - runt - fordon

 

 

körkortsfri - skattefri - bullerfri - stänkfri - dragfri - pumpfri
 

 

AB Cykelfabriken MONARK Varberg 

Störst i Norden, störst i Sydamerika. 

 
 
 
  
 
 1959 - Monark Monarscooten M 339 2- eller 3-växlad JLO Piano G 50 motor. 
 

Monarscooten är den populäraste och mest köpta mopedscootern på den svenska marknaden. Varför? Jo, den är tystgående och har skyddande inklädnad, förnämlig fram- och bakhjulsfjädring, extra bekväm scootersadel och kraftigt dimensionerade hjul - men den kostar knappast mer än en moped. Monarscooten är körkorts-, skatte-, buller-, stänk och dragfri - försedd med vindskydd ett året-runt-fordon. 

Monarscootens eleganta yttre har även bidragit till succén. Årets modefärger har inspirerat de läckert nyanserade lackkombinationerna. De vita däcksidorna ger monarscooten något av bilelegans». 

Teknisk fulländning, utomordentliga köregenskaper, utsökt formgivning och Monark-kvalitet i minsta detalj gör monarscooten till en femetta bland tvåhjulingar. 

M 339, 2-växlad. Riktpris: Kr. 1.115: -. Tillkommer för 3-växlat utförande Kr. 45:-

 

TEKNISKA DATA på monarscooten 1959

 

MOTORSPECIFIKATIONER

Dämpat transmissionsljud och perfekt ljuddämpning på insugnings- och avgassidan är tekniska finesser, som populärt kallas »det borttonade ljudet». 

Jlo Piano G 50 och NSU 51 ZT är världsberömda mopedmotorer, som skänker monarpederna oöverträffad driftsäkerhet och segdragande kraftresurser. 

 

TEKNISKA DATA

Jlo Piano G 50, 49 cc, 2-takts luftkyld med vändspolning. 0,8 hkr vid 4.300 varv/min. 6 volts svänghjulsmagnet, som ger 17 watt. Monarks berömda ljuddämpningssystem med insugnings- och avgasljuddämpare. 

Drivsätt: Kedjedrift. 

Växling: 2- eller 3-växlad växellåda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. 

Utrustning: Tank 5,2 lit. Reservbensin, se sid. 6. Fullbromsnav fram och bak. Elsignalhorn. Bakljus. Inbyggd strålkastare med ställbar reflex och 100 mm ljusöppning samt hastighetsmätare. Ringdimensioner: 20"x2½". Sadel i bekväm scootermodell med extra tjock svampgummidyna. Kraftigt utformad pakethållare av ny konstruktion. Fjädring: Fram: Kraftigt lagrad bottenlänk, 65 mm slaglängd. Bak: Swinggaffel i underhållsfri nylonlagring, upphängd i gummistötdämpare, 55 mm slaglängd. 

Övriga data: Stabilt frontskydd av karosseriplåt. Motor och bakhjul helt inkapslade. Motortäckplåten klädd av en skyddsmatta. Portföljkrokar på frontskyddets innersida samt på bakskärmens vänstra sida. Tanken placerad inuti bakskärmen med bensinpåfyllning i utrymmet under sadeln, som även är verktygslåda. 

PUMPFRIA SLANGAR Samtliga Monarks monarpeder monteras med s.k. pumpfria slangar. Butylslangen håller luften flera månader.

 

 
 

 Bilden: I förgrunden M339 i lackkomb. nr 9, i bakgrunden t.v. lackkomb. nr ?, t.h. komb. nr 13. 

 
 
 Tekniska finesser på årets monarscoot....
 

VINDSKYDD !

Drag- och regnfri körning tack vare det stabila men ändock smidiga vindskyddet.

Nerfällt fungerar det som regnskydd för monarscooten. Vikt på mitten på ditt huvud skyddar Du håret en regning dag.

Riktpris: Kr. 49: 50.

 

 

1. Bakskärmens ytterända är utsvängd. Skapar en elegantare linje och skyddar mot stänk.

2. Motortäckplåt: På högra sidan ett hål för flödning av förgasaren samt uttag för oljepåfyllning. På vänstra sidan ett hål

                         för bort tagning och rengöring av munstycket.

3. En plastmatta skyddar motortäckplåtens ovansida från att repas.

4. Högklassig framhjulsfjädring av bottenlänktyp ger behaglig körkomfort. Bakhjulsfjädring av swingarmstyp.

 

Bensinpåfyllning och verktygslåda under sadeln. Ingen risk för bensin- eller oljestänk på kläderna.

Polisgodkänt styrlås samt praktisk väsk-och portföljkrok på frontskyddets innersida.

 

 
      
 
 
 1959 - Från tidningen REKORDs  mopedserie, MONARK Monarscoot. [Back/to: Tidningen REKORDs moped guide.]  
 

 

 

 

 

 

 

 

MONARK Monarscoot

 

Riktpris: 1. 115 :- 

(För treväxlad låda tillkommer 45 :-).

 

Motor: Jlo Piano G 50.  

Cylindervolym 49 cc. 2- takts luftkyld med vändspolning. 

Effekt 0,8 vid 4,300 varv/ min. 6 volts svänghjulsmagnet.

 

 

Kraftöverföring: Kedjedrift. 2- eller 3- växlad låda sammanbyggd med motorn och försedd med kickstart. 

Fjädring: Fram: Kraftigt lagrad bottenlänk, 65 mm slaglängd. Bak: swinggaffel i underhållsfri nylonlagring, upphängd i gummistötdämpare; 55 mm slaglängd. 

Nav: Fullbromsnav fram och bak. 

Kaross: Stabilt frontskydd av karosseriplåt. Motor och bakhjul helt inkapslade. Motortäckplåten klädd med skyddsmatta. Tanken är placerad under bakskärmen och rymmer 5,2 lit. 

 
 
 1959 - Typ 339 (1339)
 
 
 
 
 
 
 
Med GULF i TANKEN - blir det PENGAR över att sätta in på BANKEN!