AB CYKELFABRIKEN MONARK, Varberg.
 MONARK  AB Cykelfabriken Monark, Varberg.  ^ back to Monark moped 1952-55.  
- - - - - - - - - - - - -
 

[52-55]: [52-53] M 30. [53] Ferbedo (D). Önskemop. [53] Montering. [54] TT Race.] [54] Test. [55] Till Gibraltar. [55] Instr.bok M 36.

[56-57]: [56] M 24. Dämpat oljud.. [56-57] Pojkmoped M 31, Jlo - Pilot - NSU. [56] M24, M56F, M36, M56, M57, M50-55, M61, M38-39.

[58-60]: [58] Jubile M 348, 348 F. [58] M 578. [59-60] M 349 F, M 449 F. [59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U. Norska Termoped.

[58-60]: [58] Monarped M 308 F. [59] La Strada M 309 F, test. [59] Ingmar Johansson, La Strada M 309 F

-----------[60] Lill-Babs väljer La Strada M 309 S. [60] Monark Piccolo, Schweiz.

[1961] Monark: 1261/339, 1241, 1231. Alpino 1291/1221, 1211, 349. Monark: Boat & engine.

[62-64]: [62] Lyx 1232. [63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283). Lyx Monarpeden & Lyx Monark skotermoped.

-----------[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport. [66] Topper 1205, test. - MONARK main.

 
 
 
 
 
 
 
 
                
       Monarped reklam i Året Runt 1955.               On Monarped to Gibraltar, 1955.   
 
 
Se själv hur den "blå" Monarpeden dominerar på vägarna.
  1954 - Den stora succén rullar vidare.... 
 
 
 
 
 Den stora succén rullar vidare 
 
   den riktiga mopeden. 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

Över 60.000 Monarpeder - långt mer an något annat märke - har redan lämnat fabriken och ytterligare 10.000-tals väntar på att få göra fler och fler till nöjda

 

Provåk själv

 

Monarpeden, den riktiga mopeden i 1955 års eleganta modeller, nu i än överlägsnare utförande.

De enväxlade modellerna med låga bekväma hjul, snabb startventil och frikoppling - jätteenkel att sköta. De tvåväxlade modellerna med suverän backtagningsförmåga och kickstart.

Monarpeden blir en jättetrevlig bekantskap. Ni blir en upplevelse rikare Nr blir Monarpedägare.

 

Monarpeden finns i märkena: 

Monark, Centrum, Erlan o. Wano

 

MONARK AB Cykelfabriken Monark Varberg

Reklam i Året Runt 12/1955  Kolla den stolta grabben! Kul att åka moppe
 
 
 

Insändes i öppet kuvert, porto 10 öre.   Till Monarkskolorna, Kursledningen, Stockholm 7.

Sänd mig snarast brevkursen "Mopedskolan". Genom den blir jag körsäker och får största glädjen av min maskin.

Kursavgiften kr 6: 40 + 60 öre i porto erlägger jag mot postförskott när första brevet kommer. Övriga brev skall sändas med c:a 2 veckors mellanrum. Rätt till diplom efter avlagt slutprov.

Namn.........................................   Adress .........................................   Postadress  .........................................

 Det starka är det sköna värt...... Monarpeden!
 
 
 
 1955 - Det starka är det sköna värt...... Monarpeden!  Svenskt Bombnedslag och Privatdetektiv Roberth Roberzon. 
 
 
 

 

 

 

Det starka är det sköna värt......

Monarpeden, som gjort storsuccé i Sverige, håller nu på att introduceras på världsmarknaden. Den exporteras redan till många länder, varav de mest avlägsna är Sydafrika, Venezuela och Peru. - Bilden till vänster kommer från en utställning i San Francisco, där monarpeden väckte ett enastående intresse bland besökarna. 

- "En stark sak", tyckte "det blonda bombnedslaget", sedan hon provåkt "den blå  skönheten" from Monark, Sweden. 

Succén i både in- och utland är lätt förklarad med tanke på monarpedens många positiva egenskaper. Ett bättre och mera lättskött motorfordon i den prisklassen har aldrig funnits. 

Den tjusiga exteriören, den robusta och hållbara konstruktionen, den enastående slitstyrkan, det låga inköpspriset och de minimala driftskostnaderna bidrar också till monarpedens popularitet.

Allt detta är resultatet av ett skickligt konstruktionsarbete baserat på erfarenheter vunna vid omfattande prov och testningar under svåraste förhållanden. 

Ett led i denna testning är de krävande långresor, som då och då företas på monarped till främmande världsdelar. 

I såväl utländsk som inländsk press kunde man i höstas läsa om en svensk privatdetektiv, Robert Roberzon, som hade åkt 16.000 km på en monarped. 

Färden gick genom Europa över Alperna ner till Italien och runtom hela Medelhavet med långa avstickare in i bl. a. Mindre Asien och Nordafrikas öknar. Under hårdast tänkbara förhållanden i fjällkyla och ökenvärme, på isiga alpvägar och nästan oframkomliga djungelstigar gick monarpeden utan minsta krångel, ett utomordentligt bevis på stabilitet, tillförlitlighet och slitstyrka. 

 

 

Vi saxar ur intervjuerna med Roberzon: 

"Jag åkte på en helt vanlig icke specialutrustad monarped... Mitt bagage vägde 35 kg... Att åka monarped är mycket billigt... Jag körde i medeltal 20 mil om dagen och jag var verkligen uppriktigt förvånad över att en så liten motor kunde vara så tillförlitlig. Monarpeden är trots de 16.000 km i fullgott skick."

 Svenskt Bombnedslag.
 
 
Privatdetektiv Roberth Roberzon
 
Det starka är det sköna värt......  Monarpeden.
 
 
 1955 - Privatdetektiv Roberth Roberzon med sin Monarped.
 
 

Privatdetektiv Roberth Roberzon, Ulvsunda. Här invid Gibraltar.

För 700 kronor har  Roberzon genomfört en mopedtripp på inte mindre än 16 000 km och därunder besökt 4 världsdelar.

 - Jag körde i medeltal 20 mil om dagen och jag var verkligen angenämt överraskad över att en så liten moped kunde vara så stark, sade han vid hemkomsten.

Monarken "klippte" Brennerpasset och Gross Glockner som ingenting.

- Roberzon berättar att han hela tiden bott i tält och själv lagat sin mat, att han besökt Frankrike, Italien, Österrike, Grekland, Turkiet, Israel och Egypten och att han jobbat sig över till USA som mässuppassare på en norsk ångare.

För att klara uppehället tog han diverse tillfällighetsjobb.

- Roberzon formligen "tapetserade" monarpeden med turistmärken från de städer han passerade och väckte därför stor uppmärksamhet där han drog fram. Han är Sveriges ende legitimerade privatdetektiv, certifikatet hämtade han egenhändigt på American Detectiv Training School i New York.

   
 
 
 
       Roberzon, åkte på en..         i standardutförande !